Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse citroenprijzen onder druk door Turkse concurrentie

De Spaanse citroenenoogst zit er weer aan te komen, een paar weken eerder dan normaal. Vooral de Fino komt een dezer dagen weer op de markt. "We begonnen wat eerder omdat de omstandigheden optimaal waren in termen van kwaliteit en weersomstandigheden," zegt José Antonio García, voorzitter van de Interprofessionele Vereniging van Citroen en Grapefruit (Ailimpo). "Daarnaast was het seizoen op het zuidelijk halfrond eerder afgelopen dan gebruikelijk vanwege een productiedaling van 50%, met name in Argentinië. Ik geloof dat dit met Black Spot te maken had."

De vraag is op het moment niet zo hoog, waarschijnlijk door het warme weer. Op het moment dat Spanje weer aan de markt is, heeft het meteen te kampen met Turkse concurrentie. "Turkije is het seizoen gestart met grote exportvolumes, zo'n 60.000 ton in slechts vier weken. Momenteel overspoelen ze de markt, zowel de meer traditionele markten zoals Rusland, Oost-Europa en het Midden-Oosten, maar ook West-Europa en dat met een zeer agressieve prijsstelling," zegt García.

"We begrijpen niet waarom de Europese marktdeelnemers de prijzen opeens omlaag duwen, terwijl ze eerder wel redelijke bedragen neerlegden voor de Argentijnse en Zuid-Afrikaanse producten. Europese klanten zijn het er daarbij grotendeels over eens dat de kwaliteit van de Spaanse citroenen superieur is aan die van de Turkse."

"We hopen dat de situatie na november weer een beetje normaal is, wanneer het Turkse volume zal beginnen te dalen," besluit de voorzitter. De citroenenoogst zit vermoedelijk op de 970.000 ton met goede kwaliteit en grote kalibers.


Publicatiedatum: