Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mogelijk markt voor Conference"

VLAM en exporteurs actief op zoek naar kansen in Amerika

Meer dan 22.000 duizend AGF-professionals vonden van 18 tot 20 oktober hun weg naar het Anaheim Convention Center voor de Fresh Summit Convention en Expo van PMA. Ook België was vertegenwoordigd op deze Amerikaanse vakbeurs met een koepelstand van VLAM met vier Belgische exportbedrijven.


De Belgische Delegatie met VLAM en exporteurs Dries Sebrechts Fruit, Nicolai Fruit, D&G Fruit en Bel'Export. Ook BelOrta was van de partij.

Nederland, Italië en België
Deze editie van de Fresh Summit was er een die records brak. De beurs trok met 22.400 bezoekers maar liefst 22% meer bezoekers dan het jaar voordien (18.000). Er namen 1.090 standhouders deel. Dat de Europese Unie in de VS nog niet sterk vertegenwoordigd is als leverancier van groenten en fruit, was merkbaar aan het aantal Europese standhouders. Alleen Nederland, Italië en België waren aanwezig. De Centraal- en Zuid-Amerikaanse landen daarentegen zijn de belangrijkste leveranciers en waren dan ook zeer talrijk aanwezig met grote en opvallende paviljoenen.
De VLAM-stand bevond zich op een iets kalmer deel in de hal, maar wist toch heel wat nieuwsgierigen te lokken. De heerlijk geurende soepen van witloof en paprika, die onze showkok uitdeelde, hadden hier ongetwijfeld iets mee te maken. De stand kreeg opnieuw de vertrouwde inkleding mee met visuals waarop obers enkele Belgische topproducten met zorg presenteren en een kleurrijke collage van groenten en fruit. De productpresentatie met (zoete punt) paprika, tomaat, knolselder, aubergine, komkommer en voornamelijk het witloof en roodloof trokken de aandacht.



Conference
Vier Belgische exportbedrijven, nl. Bel'Export, DSF, D&G Fruit Business en Nicolaï Fruit, waren aanwezig op zoek naar opportuniteiten op de Amerikaanse markt. Op de beurs bleek alvast dat de Verenigde Staten reeds goed voorzien zijn wat betreft hun productassortiment op de winkelvloer. België kan hier een aanvullende rol spelen, bv. in geval van een mislukte oogst. Wat hardfruit betreft hebben ze reeds een ruim aanbod van appelen, maar in het perenaanbod zien we grote kans voor de Conference.



Witloof
Ook in de groenterayon ligt reeds een ruim aanbod in de winkel. Eén opvallende afwezige is nog steeds witloof. Witloof wordt reeds vanuit België geïmporteerd met stabiele afname-volumes (1.686 ton in 2013 volgens Eurostat). Andere producten die de VS uit België afneemt zijn paprika's en sla en tot enkele jaren geleden ook tomaten. Deze tomaten, het grootste importproduct van de VS, worden nu voornamelijk geleverd door Mexico. Dit land is trouwens de absolute topleverancier van verse groenten aan de VS. Ook andere Centraal- en Zuid-Amerikaanse landen zijn goed vertegenwoordigd als leverancier in de VS. Maar ook China en Canada staan in de top vijf.

De volgende editie van de Fresh Summit vindt plaats van 23 tot 25 oktober in Atlanta.
Publicatiedatum: