"We kunnen uiteraard niet echt blij zijn met deze resultaten, maar gezien de omstandigheden is het nog niet zo'n slecht seizoen," vertelt Carlota Pardo, communicatiemanager van Anecoop, op de recente Fruit Attraction in Madrid. "Vooruitkijkend naar het seizoen 2014/2015 zullen we ernaar streven om vergelijkbare resultaten te bereiken als twee jaar geleden."
"Het afgelopen seizoen was over het algemeen vrij regelmatig, maar bijzonder negatief voor sinaasappels, perziken en nectarines. De producten waarmee we de beste resultaten behaalden, waren kaki's en abrikozen. De citrusproductie was kleiner dan vorig jaar en we verwachten een hogere kwaliteit en betere kalibers, die hopelijk worden weerspiegeld in de prijzen."
Dit seizoen vermarktte Anecoop voor de tweede keer de extra vroege clementine: de Clemensoon. Vorig jaar was hij alleen nog verkrijgbaar op een paar plaatsen, maar nu ook op geselecteerde markten zoals Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Belgiƫ en Spanje. De voorraad ging van 400 ton in het eerste seizoen naar 800 ton in het tweede: "We hopen dat de productie jaar na jaar blijft stijgen tot we over ongeveer 7 jaar 12.000 ton kunnen afzetten."
Ook kaki's krijgen de nodige aandacht, in het bijzonder de Bright Red. Anecoop verwacht circa 60.000 van de geraamde 75.000 bruto ton te kunnen verkopen, vooral als gevolg van hagelbuien in de nazomer. "Ondanks die kleine tegenvaller is het nog steeds een toename van de productie ten opzichte van vorig jaar, toen we op de markt ongeveer 53.000 ton konden uitstallen," zegt Carlota. "Dit jaar gaan we ze ook in Canada breed in de markt zetten."