Amsterdam krijgt de titel Fairtrade Gemeente Tijdens de Fairtrade Week worden allerlei activiteiten georganiseerd in Nederland. Bijvoorbeeld:
- Op 25 oktober krijgt onze hoofdstad Amsterdam de titel Fairtrade Gemeente in het Mövenpick Hotel. Zie voor meer informatie: www.fairtradeamsterdam.nl/evenementen
- Op 26 oktober is er een Fair Fashion Festival in Fairtrade Gemeente Utrecht in samenwerking met Young & Fair. Zie voor meer informatie
- www.fairfashionfestival.nl
- Op 27 oktober valt bij ruim 2 miljoen huishoudens een actiefolder op de mat met aanbiedingen van supermarkten en Wereldwinkels;
- Bakliefhebbers kunnen op 29 oktober deelnemen aan de fairtrade bakwedstrijd in Fairtrade Gemeente Sint-Michielsgestel
- Leergierigen kunnen op 29 oktober naar de Max Havelaar Lecture op de Erasmus Universiteit Rotterdam over de sociale ondernemersdrang van Generatie Y. Zie voor meer informatie: www.maxhavelaarlecture.org
- Op 30 oktober krijgt de gemeente Borne de titel Fairtrade Gemeente en op 1 november is de Gemeente Lochem aan de beurt
Fairtrade premie groeide 13 procent in 2013 Het doel van de Fairtrade Week is eerlijke handel op zoveel mogelijk plekken te stimuleren in de Nederlandse markt. Meer eerlijke handel betekent dat meer boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden de kans krijgen om samen te investeren in een betere toekomst. De laatste jaren zit de groei er goed in, ook in 2013. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden, die aangesloten zijn bij het Fairtrade keurmerk, ontvingen in 2013 ruim € 5,4 miljoen ontwikkelingspremie uit de Nederlandse markt. Dat is een toename van 13 procent ten opzichte van 2012. Deze premie ontvangen boerenorganisaties bovenop de marktprijs en investeren zij naar eigen inzicht in onder andere trainingen ten behoeve van duurzame productie, gezondheidszorg en scholing.
Deelnemende supermarkten en winkels
Aan de Fairtrade Week 2014 doen de volgende supermarkten en winkels mee: Albert Heijn, Boni, Boon's Markt, Coop, DEEN Supermarkten, Dekamarkt, Dirk, EkoPlaza, Emté Supermarkten, Gall&Gall, HEMA, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, La Place online, Lidl, MCD, PLUS, Poiesz Supermarkten, Simon Lévelt, Spar, Vomar Voordeelmarkt, WAAR en Wereldwinkel.
Initiatiefnemers: Fairtrade Coalitie
In 2009 sloegen de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, Fair Trade Original en Stichting Max Havelaar de handen ineen om gezamenlijk de doorbraak van Fairtrade te realiseren. Deze doorbraakcampagne wordt gesteund door de Nationale Postcode Loterij. Doel is om via campagnes als de Fairtrade Week het aantal consumenten en bedrijven dat Fairtrade producten (ver)koopt flink te laten stijgen.