Frits Popma: dienstverlening in tropisch fruit

"Dienstverlening, mag het wat kosten?"

Ergens in het Midden-Oosten is een prachtige bananenrijperij gebouwd. Niets op aan te merken, behalve één klein puntje: De dozen en de palletafmetingen zijn anders dan in Europa. Met als gevolg een verkeerde luchtverdeling en dus onregelmatig rijping. "Mijn dienstverlening vooraf zou vele malen goedkoper zijn geweest dan deze fouten te herstellen", vertelt Frits Popma van Popma Fruit Expertise. Toch merkt hij dat het inschatten van de waarde van dienstverlening vaak nog lastig is.



"Wanneer ik spijkers zou verkopen dan maak ik met de ontvangende partij een afspraak over de kwaliteit, de hoeveelheid en de prijs. Wanneer alles in orde is komt er het overeengekomen bedrag op de bankrekening. Zo gaat het al eeuwen in de handel", vertelt Frits Popma van Popma Fruit Expertise. "Sommigen worden rijk en sommigen gaan er aan failliet. Maar hoe zit dat met dienstverlening/ Aan wie lever je deze diensten?" Vanaf 2001 verleent Popma diensten aan allerlei bedrijven die zich bezig houden met de teelt, het verpakken, transporteren, rijpen en distribueren van tropisch fruit wereldwijd. Wat maakt dit zo uniek dat hij het al 13 jaar met veel plezier doet?

Hij vertelt. "De dienst die je levert is abstract. Je levert de klant een afsluitend rapport en dat is tastbaar en uiteraard een rekening. En daar begint het al mee, dat vinden ze allemaal in het begin te duur. Ik hoef niet uit te leggen wat voor kosten en belastingen je moet betalen voor je maar een cent verdiend hebt, maar je bent altijd te duur." Ook een drastische prijsverlaging werkt niet. "Dat maakt je weer niet geloofwaardig."

Waarom is hij dit dan toch gaan doen? "Ik heb 10 jaar bij een bananengigant gewerkt met heel veel plezier, begonnen als kwaliteitsinspecteur en weggegaan als Manager ripening & technical services. In die 10 jaar veel in de tropen gewerkt en met klanten, zoals service providers en retail organisaties. Wat mij opviel in die jaren was dat er heel veel kennis aanwezig is maar die is gespecialiseerd op een enkel gebied en niet op de gehele keten. Nu kunt u zich afvragen of u die kennis nodig hebt. Meer kennis van de gehele keten draagt er toe bij dat er minder verliezen geleden worden en teleurstellingen worden voorkomen."

"In mijn geval heb ik het geluk dat er veel kennis is op het gebied van de teelt van bananen en ander tropisch fruit maar dat na het oogsten en verpakken de aanwezige kennis en kunde snel minder wordt. Dat heeft niets met intelligentie te doen maar met het gebrek aan opleidingen en het onderling uitwisselen van kennis en ervaring. Inmiddels heb ik meer dan 140 rijperijen bezocht en op allerlei gebied geadviseerd. Na afloop van mijn bezoek hoor ik niemand meer over de kosten maar alleen positieve geluiden. "Wij hadden je eerder moeten bellen"."

Om een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen geven werkt Popma sinds 2013 samen onder de naam I.C.C.C, International Cold chain Competence Center. De twee andere bedrijven zijn: de Laat Koudetechniek BV, Ammerzoden en Eurazia Connenction (Dhr Willem Kokkee) uit Duitsland. "Ieder bedrijf werkt zelfstandig maar zodra er een project is waarbij een andere soort van dienstverlening gevraagd wordt dan trekken wij gezamenlijk op."

"Het is vaak ook te laat dat een bedrijf mij belt, men heeft geïnvesteerd, naar verkopers geluisterd die menen er verstand van te hebben. Vervolgens heeft men 15 jaar lang elke dag spijt van de genomen beslissing. Een klein voorbeeld: ergens in het Midden Oosten is een prachtige bananenrijperij gebouwd. Niets op aan te merken, behalve een klein puntje: Mijn dienstverlening vooraf zou vele malen goedkoper zijn geweest dan deze fouten te herstellen. "

Voor meer informatie:
Frits Popma
Popma Fruit Expertise
www.popmafruitexpertise.nl
mob:+31651 188 669



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven