Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christiaan Reijnders, directeur Bejo Spanje:

"Hoop van Spaanse vollegrondstelers gevestigd op vorst Noord-Europa"

Tholen - Christiaan Reijnders is al vierentwintig jaar voor Bejo werkzaam, waarvan achttien jaar in Spanje. Tijdens de Fruit Attraction in Madrid liet hij zijn licht schijnen over de Spaanse vollegrondsgroententeelt. "De gouden regel in Spanje is dat koud weer in Noord-Europa, met tenminste drie dagen vorst, leidt tot een goede afzet van het Spaans product. Daar is dan ook de hoop op gevestigd."

Volgens de directeur van Bejo Iberica switchen de Spanjaarden makkelijk van teelt. "Dat is de bekende varkenscyclus. Na een moeilijk jaar wordt er weer minder aangeplant. Dit jaar is er meer broccoli en veel meer ijsbergsla aangeplant en is de productie van rode bieten, wortelen en prei afgenomen." Hoewel het afgelopen vollegrondsgroentenseizoen als moeilijk wordt bestempeld, heeft Reijnders niet de indruk dat er veel telers gedwongen moeten stoppen. "Men moet wat dieper zoeken naar kredieten en men is vooral voorzichtig om te planten en zaaien buiten de contracten om."


Christiaan Reijnders en Bart Kuin van Bejo

De crisis in Spanje heeft volgens Christiaan wel een ander gevolg voor de teelt. "Veel mensen verhuizen van de stad naar het platteland en er worden veel meer groenten in kleine volkstuintjes geteeld waardoor particulieren zelfvoorzienend worden. Uiteindelijk is dat wel van invloed op de markt."

Bejo Spanje maakte met name de laatste vijftien jaar een forse groei door en telt inmiddels 25 medewerkers. De grootste gewassen zijn uien, kool, alle brassica-soorten, wortelen en rode bieten. Met dat laatste product heeft Bejo maar liefst 95% van de markt in handen. "In uien hebben we ca. 40% van de markt en in bloemkool doen we het erg goed. In broccoli waren we traditioneel minder sterk, maar ook dat begint te komen. We hebben fors geïnvesteerd in een proefstation in Murcia en daar plukken we nu de vruchten van."

Uien
De Spaanse uienproductie telt 25.000 hectare. Het grootste uienteeltgebied is Castilla-La Mancha. Naast de lokale markt worden voornamelijk Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met Spaanse uien bediend. "Elke dag van het jaar kun je in Spanje verse uien oogsten. Met name de Grano- of Reca-uien uit Spanje zijn erg populair. Nergens elders komt deze typische Spaanse ui zo op kleur en daarnaast heeft deze ui een goede bewaarbaarheid", vertelt Christiaan. "Verder zijn we bezig met het opzetten van een fabriek voor de eerstejaars kortedagplantuien."

Tijdens de Fruit Attraction promootte Bejo nadrukkelijk de 'Noord-Hollandse' groenten als koolrabi en boerenkool, die weliswaar wel in Spanje worden geteeld, maar er nauwelijks worden geconsumeerd. "Er is een trend gaande naar de traditionelere groenten. Met name in de VS zie je een hype naar boerenkool ontstaan. Daar hopen we van mee te profiteren. Toen een lokale TV-kok aan de slag ging met koolrabi, steeg de vraag naar het product gigantisch. Door ze hier nadrukkelijk te presenteren, hopen we dat inkopers van supermarkten en restaurants ermee aan de slag gaan!"

Voor meer informatie:
Bejo Iberica
Calle del heridero, 15
28750 San Agustin de Guadalix
Madrid
Tel: +34 91 658 70 72
c.reynders@bejo.es
www.bejo.es