José Peiró, Escrig Gourmet

"Goed Clementine-seizoen, nu de sinaasappelen afwachten"

Het citrusseizoen begon in Valencia in september met de eerste Okitsu mandarijnen. Zo ook voor Exforpe S.L., bekend van zijn merk Escrig Gourmet, waaronder momenteel ook Oronules clementines verkocht worden.



Vorige week zijn we begonnen met de verkoop van de eerste Oronules van het seizoen. Het formaat van het fruit is vanwege de hevige regenval aan de kust tien dagen voor de oogst iets kleiner dan vorig jaar. Deze zelfde regen heeft daarentegen wel gezorgd voor een groter formaat van onze populaire Clemenules, die we binnenkort gaan oogsten. Daarna zullen we ons seizoen afsluiten met de Nadorcot en de Orri, die we importeren uit Israël," zegt José Peiro, algemeen directeur van Escrig Gourmet.

De eerste Navelinas sinaasappelen zullen over zo'n 15 dagen arriveren met een lichte vertraging dankzij de ongewoon hoge temperaturen voor deze tijd van het jaar. 

Volgens José Peiro doen de clementines het, vergeleken met vorig seizoen, qua prijs en afzet tot dusver redelijk goed. Hij verwacht echter niet dat de prijzen dit seizoen hoog zullen worden. "De crisis in Europa zorgt ervoor dat er maximumprijzen gesteld worden, iets wat voorheen niet gebeurde. Zelfs als er nu tekorten zijn, bereiken de prijzen niet het juiste niveau."

"De omstandigheden zijn dit jaar anders dan vorig jaar. Het Russische embargo raakt ons niet direct, omdat we niet naar dit land exporteren, maar we kunnen indirect getroffen worden door de grotere beschikbare volumes in Europa en de dalende prijzen. De Russische ban vraagt om een verandering van strategie voor exporterende landen, omdat producenten zoals Marokko en Turkije grotere volumes naar Rusland zullen verschepen, waardoor er wat ruimte ontstaat op de Europese markt," zegt José Peiro.

De vooruitzichten voor het huidige seizoen zijn voor clementines beter dan vorig jaar. "Of dit ook voor de sinaasappelen het geval is, moeten we afwachten. Dit fruit krijgt veel meer concurrentie en Egypte begint een geduchte concurrent te worden met agressieve prijzen, vooral op de Nederlandse markt."

Escrig Gourmet werkt niet met grote volumes voor grote supermarktketens. De verkoopkanalen van het bedrijf (groothandelaren en groentehandelaren) richten zich op vakmanschap en besteden veel aandacht aan smaak, kleur en presentatie. Het is dankzij deze strategie dat het merk zich gevestigd heeft op markten in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. 

Promotion van het nieuwe merk LA SOFIA tijdens Fruit Attraction 
Tijdens de Fruit Attraction promootte de producent het nieuwe merk La Sofia. "Dit merk is gereserveerd voor het fruit met de beste kleur, formaat en smaak: het resultaat van toegewijde arbeid van boomgaard tot verpakking." 


"Gezien het succes van LA SOFIA in Frankrijk vorig seizoen en de stijgende vraag blijven we het merk promoten en de productievolumes vergroten," zegt Piero. "De Franse markt is zonder twijfel gericht op merken en er worden goede prijzen betaald voor mooie producten van hoge kwaliteit."

Voor meer informatie:


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven