"De grootste handelsbarrières liggen niet bij de grens"

"Volkert Engelsman wijst WTO op ontbreken "gelijk speelveld"

"De grootste handelsbarrières liggen niet bij de grens". Dat was de boodschap van Nature & More aan WTO-topman Roberto de Azevêdo, toen deze in september Nederland bezocht. De WTO-president wilde van Nederlandse ondernemers weten welke handelsobstakels ze in hun werk tegenkwamen. "Het grootste probleem is een mondiaal probleem" antwoordde Volkert Engelsman, CEO van Nature & More, "namelijk het ontbreken van een gelijk speelveld voor duurzame en niet-duurzame bedrijven. Dat levert verkapte handelsbarrières op."

Roberto de Azevêdo, de Braziliaanse directeur-generaal van de WTO, bezocht handelsnatie Nederland in de tweede week van september en sprak daarbij o.a. met de koninklijke familie, de Tweede Kamer en de AGF- en bloemensector, een van de meest succesvolle handelssectoren van ons land. Volkert Engelsman was uitgenodigd als CEO van Eosta, marktleider in biologische groente- en fruit, veelvuldig internationaal bekroond vanwege haar transparantiesysteem Nature & More. De Azevêdo wilde van de AGF-sector weten wat zij als belangrijkste handelsobstakels ervaart.



Terwijl de gangbare bedrijven klaagden over "non-tariff based" handels-belemmeringen zoals strenge normen voor pesticideresiduen, gooide Engelsman het over een andere boeg. "Het echte probleem is dat ecologische en sociale kosten, bijvoorbeeld als gevolg van gebruik van beschermingsmiddelen, worden afgewenteld op de samenleving en toekomstige generaties. Zolang importeurs en producenten wegkomen met de laagste prijzen, terwijl ze de bodem, de biodiversiteit en het klimaat om zeep helpen, is er geen gelijk speelveld."

De Azevêdo erkende het probleem, en zei voorstander te zijn van tariefvrijstellingen voor groene producten. Tegelijk verklaarde hij dat de WTO zich alleen kan bemoeien met de grenzen, en niet met problemen die over de grenzen heen lopen. Engelsman reageert: "Geëxternaliseerde kosten vormen een mondiale barrière voor duurzame handel, die de wereld juist nu zo hard nodig heeft. Dat lijkt mij dus bij uitstek een verantwoordelijkheid van de World Trade Organisation. Duurzame producten krijgen nu oneigenlijke concurrentie van niet-duurzame producten."

Volkert Engelsman is oprichter en CEO van Eosta, internationaal specialist in biologische groente en fruit. In 2014 staat hij op plaats 25 in Trouw Duurzame Top-100. Het bedrijf opereert op zes continenten en ontwikkelde het transparantiesysteem Nature & More, dat consumenten inzicht geeft in de herkomst van biologische producten. Nature & More wil op deze manier de inspanningen van telers verzilveren en bewerkstelligen dat zaken als bodemvruchtbaarheid, biodiversiteit en sociale gerechtigheid een economische waarde krijgen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven