Czerván György van Lidl Hongarije, meldt dat vanaf 2015 de GMO gelden worden geïnvesteerd. Daardoor krijgen appeltelers subsidie om de appelboomgaarden te moderniseren, waardoor de oogst zal groeien.
Dit seizoen verwacht Hongarije 780.000 – 800.000 ton appelen te oogsten. Dit is ongeveer 200.000 -250.000 ton meer, +40 %, dan het gemiddelde van voorgaande jaren. De binnenlandse appelconsumptie haalt vermoedelijk rond de 250.000 ton, ongeveer 75.000 ton meer dan het gemiddelde.
Volgens György had Hongarije in 2014 27.000 hectare appelboomgaarden, gerund door 7.500 producenten. Hij stelt ook vast, dat er nog voldoende potentieel is om de binnenlandse consumptie te laten groeien. Bovendien, bewerkte Hongaarse appelproducten, hoofdzakelijk concentraten, kunnen worden uitgevoerd naar (de rest van) Europa.
Grösz Jenö, directeur van Lidl Hongarije, richtte de journalistenaandacht op het belang van het promoten van Hongaarse producten. Lidl Hongarije beschouwt het als een hoge prioriteit om, voorzover mogelijk, vooral Hongaarse groente- en fruitproducten te leveren aan de Hongaarse klanten.
Hij wees erop, dat in 2013 Lidl Hongarije het programma "De Hongaarse leverancier" lanceerde. Het resultaat was, dat Lidl het productenassortiment in Hongarije heeft uitgebreid. Het vermarkten van Hongaarse producten, vergeleken met de periode vóór de start van het programma, is toegenomen met bijna 20 %.
Van september 2013 tot september 2014 verkochten Lidl-winkels rond de 4.000 ton Hongaarse appelen in Hongarije. Lidl heeft minstens 5.000 ton als doelstelling.