"Ook retail heeft cofinanciering fruitpromotie nodig"
Wat kan retail doen?
"De AGF-sector heeft heeft schommelingen in leveringen en vraag, die met name door door het weer worden veroorzaakt. Momenteel is de Rusland-boycot een probleem. Er is te veel fruit op de Europese markt. Waarom kunnen we als retailers deze volumes niet compenseren of extra volumes af nemen? Dit omdat je je partners (onze 'eigen' telers) eerst helpt. En die produceren al meer dan dat de markt groeit. We kunnen jullie marketinginstrumenten gebruiken en spelen met promoties, verpakkingen, prijzen en in-store-activiteiten. Maar we helpen eerst onze partners en daarna pas de rest."
"De aanpak die de EU neemt is de goede aanpak", vindt hij. "We kunnen helpen om meer van het bestaande fruit verkopen, maar het is erg moeilijk om de leveringszijde te reguleren. Het probleem van beide kanten aanpakken is de juiste manier. Regulering van het aanbod kan de landen en leveranciers helpen, ook als een markt is gesloten. Als je de prijs van uien verlaagt is het effect niet zo hoog als bij bijvoorbeeld appelen. Bij het laatste product kun je meer impuls genereren."
Cofinanciering
"Het is in ieder geval belangrijk om de consumptie te verhogen. We zijn blij dat de EU overweegt om promotionele activiteiten te cofinancieren. Als wij een promotionele of een samplingactiviteit organiseren kost dat namelijk veel geld. Een voorbeeld is een actie van 150 ton appelen, die we twee weken geleden gratis uitdeelden aan kinderen. We hebben dit gecommuniceerd via tv en kranten en dat kostte ongeveer 400.000 euro. Noch wij, noch onze leveranciers of coöperaties kunnen hier co-financiering voor vragen. Wij geloven dat het organiseren van promotie-activiteiten nauwelijks efficiënt is. We zouden beter kunnen helpen en de consumptie kunnen laten stijgen in de hele keten als we een efficiëntere manier zouden vinden die de huidige marktstructuren beter reflecteert."