Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Alternatief voor het Panamakanaal haalbaar?

Het Panamakanaal werd ingehuldigd in 1914. Het kanaal tussen de Atlantische en de Stille Oceaan heeft sindsdien een grote impact gehad op het wereldwijde goederenvervoer en de economische ontwikkeling. Momenteel ondergaat het kanaal uitbreiding om ook grotere schepen te kunnen doorlaten.


Alle alternatieve routes gaan door Lake Nicaragua

Keith Svendsen, hoofd Operations bij Maersk Line, de grootste containeroperator wereldwijd: "Twintig jaar geleden, toen we containerschepen bouwden, was hun grootte vooral gebaseerd op de capaciteit van het Panamakanaal, 4.500 TEU (Twenty feet Equivalent Unit). De schepen van vandaag overschrijden die capaciteit. De geplande uitbreiding zal schepen doorlaten tot 336 meter lang met een capaciteit van 12.000 TEU. Maar ja, de nieuwe schepen worden steeds groter, wat inhoudt dat ook na de uitbreiding grotere schepen niet via het Panamakanaal kunnen stomen."

Om aan deze schepen met monsterlijke afmetingen tegemoet te komen zijn er plannen voor twee nieuwe routes: het Grand Canal van Nicaragua en de Interoceanische Corridor in Guatemala. De regering van Nicaragua verleende het in Hongkong gevestigde bedrijf HKND de bouwrechten op een kanaal dat drie keer langer moet worden dan dat van Panama, begroot op $ 40 miljard. Het project werd door de pers "belachelijk" genoemd vanwege de hoge kosten, en in twijfel getrokken door Nicaraguanen, die het zien als een ernstige bedreiging voor het milieu. Het kanaal, zo betogen de tegenstanders, zou het meer van Nicaragua vervuilen, de belangrijkste bron van zoet water. Het Chinese bedrijf heeft nog niet veel details vrijgegeven over het project.



De Interoceanische Corridor van Guatemala is in feite een droog kanaal van 372 kilometer lang en 140 meter breed, met twee spoorlijnen, een baan voor het goederenvervoer, pijpleidingen, een glasvezelnetwerk en een elektrisch productie- en distributiesysteem. Aan beide uiteinden zal een moderne haven worden gebouwd, San Luis en San Jorge, een in de Stille Oceaan en een in de Atlantische Oceaan.

De geschatte kosten van het project bedragen zo'n 9,6 miljard. De investering zal komen uit de aggregatie van een multilateraal fonds, investment banking en eindgebruikers.
"Het business model is gebaseerd op BOT-contracten (Build Operate and Transfer), waar een operator of een groep ondernemers de rechten voor ongeveer vijftig jaar verwerft. Dit is enigszins vergelijkbaar met destijds het Panamakanaal," vertelt Guillermo Catalán, voorzitter van de raad van de Interoceanische Corridor.

Volgens Catalán zou de Interoceanische Corridor al in 2019 operationeel moeten zijn.


Meer informatie:
Guillermo Catalán
President of the Board
gcatalan@me.com

Publicatiedatum: