Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
inde Material Handling viert mijlpaal voor fabriek in Aschaffenburg (D)

Linde produceert 750.000ste truck

In 1959 rolde in Aschaffenburg de eerste vorkheftruck van Linde Material Handling (MH) van de band. 55 jaar later, op 29 augustus 2014, vierde de toonaangevende Europese truckproducent in zijn fabriek een speciaal jubileum: de montage van de 750.000ste truck, een elektrische vorkheftruck met een laadcapaciteit van vijf ton. De toekomstige eigenaar van deze truck is de BMW Group, die de Linde E50 - uitgerust met een cabine, een verwarmingssysteem, BlueSpot en vorken van 2,30 meter lang - zal gebruiken voor het laden en lossen van vrachtwagens voor zijn onderdelenfabriek in Wackersdorf, in de Oberpfalz.

Het eerste model dat vanuit Aschaffenburg op de markt werd gebracht was de Hubtrac, de voorvader van alle Linde-trucks. Het aantal trucks dat van dit model geproduceerd werd was aanvankelijk vrij klein, een paar honderd trucks in de eerste paar jaar, waarvan ongeveer een vijfde al werd verkocht buiten Duitsland. Maar de vraag bleef elk jaar stijgen: de truckmodellen - met een dieselmotor en een laadcapaciteit van 2 tot 2,5 ton - werden enorm populair vanwege de nauwkeurige, efficiënte hydrostatische versnellingsbak, de bediening met dubbele pedalen en de centrale bedieningshendels.



In 1970, een jaar nadat het management binnen een paar weken tijd de hele tractorproductie had stilgelegd, bedroeg de jaarproductie al meer dan 2.000 trucks. De groei versnelde nog verder toen aan het begin van de jaren '70 de eerste elektrische vorkheftrucks aan de productie werden toegevoegd en nóg verder toen deze serie in de jaren erna verder werd uitgebreid. In 1982 bestond het aanbod aan dieseltrucks al uit vier verschillende series, met modellen die een laadcapaciteit hadden tussen de 1,2 en de 7 ton. De elektrische vorkheftrucks hadden een laadcapaciteit van 1,2 tot 3 ton.



De dieseltrucks uit de 351-serie, geproduceerd vanaf 1985, waren doorslaggevend voor het algehele succes van het bedrijf. Deze trucks werden gepositioneerd in de "premium-klasse" van 2 tot 3,5 ton. Tot aan 2001 werden er in Aschaffenburg alleen al van dit model 100.000 exemplaren geproduceerd. Dit leidde ertoe dat Linde een eervolle vermelding kreeg als producent van "Europa's meest gefabriceerde truck". Ook stelde het bedrijf hiermee zijn positie veilig als regionaal marktleider voor trucks met een interne verbrandingsmotor. De volgende generatie trucks - de diesel- en LPG-trucks uit de 39X-serie, gelanceerd in 2002 - zorgden ervoor dat dit succesverhaal werd voortgezet.



Tegelijkertijd werden er in Aschaffenburg steeds meer trucks voorzien van een elektrische aandrijving. Hoewel het aantal trucks met een interne verbrandingsmotor lange tijd veel groter was dan het aantal met een elektrische aandrijving, is dat de afgelopen tien jaar veranderd, en nu zijn de aandelen ongeveer in evenwicht. "Wat de productie betreft denken we dat Linde in Europa nu ook marktleider is geworden in dit segment", aldus Sabine Neuß, Chief Operating Officer (COO) van Linde MH, tijdens de ceremonie. "We willen tot aan 2021 ongeveer 60 miljoen euro investeren, zodat we onze productiecapaciteit in Aschaffenburg op de middellange termijn kunnen vergroten en tegelijkertijd onze processen nog verder kunnen verbeteren."



De jubileumtruck heeft een laadcapaciteit van vijf ton en maakt deel uit van de huidige serie Linde-modellen die is uitgerust met een elektrische aandrijving. Deze truck wordt overigens niet alleen gebruikt in de auto-industrie, maar ook in de levensmiddelenindustrie, de handel in bouwmaterialen en de chemische industrie. Speciale functies zijn onder meer een voorwielaandrijving met dubbele motor, een gecombineerde stuuras, een compacte aandrijfas met geïntegreerde stroommodules die wordt losgekoppeld via veerarmen, een standaard ingebouwde tractiecontrole en een automatische handrem. Samen met drie verschillende uitvoermodules en de optionele on-board-oplader met een hoge frequentie zorgen deze functies voor een bijzonder efficiënte, economische en comfortabele truck.



De BMW Group is al jarenlang een klant van Linde MH en van zijn distributiepartner Gruma Fördertechnik GmbH. 
Publicatiedatum: