Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Peruviaanse citrusexport groeit elk jaar met 15 %
PeruCitrus is sinds 6 jaar een geregistreerd merk, opgezet met als doel om Peruaans citrus buiten Peru te promoten. "De enige vereiste om ProCitruslid te worden is bezit van land met citrusplantages. Rond de 140 maatschappijen zijn nu aangesloten. Sommigen ervan doen direct ook hun eigen verkoop", legt Emilia Belaunde, manager marketing en communicatie van ProCitrus uit.
Voor hun aandeel doen kleinere producenten, die hun fruit niet direct kunnen verkopen, het door middel van het Consortium van Fruitproducenten (CPF). Dit consortium is ook verbonden aan ProCitrus.
Emilia Belaunde León (ProCitrus) en Arturo Vargas (LIMAGAS)
Voor Peru zijn mandarijnen de belangrijkste citrusvruchten, hoewel tafelsinaasappelen en limoenen ook worden uitgevoerd. De belangrijkste markten zijn Europa, de Verenigde Staten en Canada "en nu proberen we de uitvoermogelijkheden naar Rusland en Aziatische landen, zoals China en Japan te gaan benutten. Kijkend naar die kansen zouden we spoedig toegang moeten kunnen verwerven en we hebben erg goede vooruitzichten", zegt Belaunde.
Met het oog op mandarijnen heeft ProCitrus dit jaar een pilotproject gelanceerd voor de introductie van een kwaliteitslabel in samenwerking met 6 exporteurs. "Met dit doel hebben we maatregelen uitgevoerd voor the Brix level en andere kwaliteits-indicatoren en binnen een paar weken zullen we de eindresultaten van het project bereiken."
Het Peruviaanse citrusseizoen loopt van maart tot september - oktober, afhankelijk van de soort. Volgens Belaunde "zijn we dit seizoen erin geslaagd om meer als 100.000 ton te produceren en de Peruviaanse citrusuitvoer blijft toenemen met een snelheid van 15 % per jaar."
Gegeven het doel, uitgezet door de Peruviaanse regering om het volume van de uitvoer de komende jaren te verdubbelen, gelooft Belaunde, dat de grootste uitdagingen niet enkel te maken hebben met sanitaire aspecten, maar vooral met toegang tot de markt en diversificatie. "Wat dat betreft dit jaar zullen we voor de tweede keer deelnemen aan Wereld-Voedsel-Moskou, waar we onze eigen stand zullen hebben."