Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Israël: Betere vooruitzichten meloen- en citrusexport
Na een goed rendement vorig jaar heeft Israël ook dit jaar een goede start bij de export van meloenen en citrus. "De markt voor meloenen is goed", zegt Oron Ziv van BeFresh Europa. "Het Spaanse seizoen is voorbij, terwijl er vorig jaar nog producten uit Spanje waren tot half oktober. Er zijn ook weinig producten uit Brazilië, dus er is een goede vraag en prijs. " Dit viel samen met het hoogtepunt in het meloenenseizoen in Israël. Oron meldt dat ze op dit moment grote hoeveelheden meloenen verschepen, vooral naar Nederland en Duitsland en dat zou de komende twee weken zo moeten doorgaan. Ook de markt voor rode grapefruit is zeer goed. Een overvloed aan producten uit Zuid-Afrika gaf eerst lage prijzen, maar nu heeft de markt zich hersteld.
"De leveringen uit Turkije en Florida zullen in de komende twee of drie weken aankomen en dan zullen de prijzen weer naar beneden gaan," meldt Ziv. "Maar we hopen dat ze niet dalen tot hetzelfde niveau als vorig seizoen. Een doos grapefruit wordt nu voor ongeveer 14 euro verkocht en dit kan een beetje omlaag gaan in de komende weken, maar niet zo erg als vorig seizoen. "De markt voor pomelo's was ook relatief succesvol, al kreeg dit een niche-status door de aanwezigheid van veel Chinese pomelo's.
Het leveren van de zoete vruchten begon deze week en net als de andere Israëlische citrusprogramma's was er een goede start. Bemiddelaars waren bang dat er een overaanbod zou komen en er meer fruit zou worden geproduceerd dan de markt kon verdragen. Een sterke vraag in heel Europa en Rusland heeft voorkomen dat dit is gebeurd.
"De vruchten hebben geen concurrentie uit Europa omdat ze alleen in Israël worden geteeld", zei Ziv. "Het is nog maar de eerste week van het seizoen, maar het gaat goed door het evenwicht in vraag en aanbod."
BeFresh heeft voor de export intens samengewerkt met Direct Source International. Door de samenwerking hebben beide bedrijven hun markt in Europa kunnen uitbreiden.>"We verkopen niet alleen via DSI, maar ze zijn wel onze belangrijkste partner in Europa", aldus Ziv. "We hebben een vriendschappelijke relatie met de mensen daar. Ze begonnen hun bedrijf rond dezelfde tijd dat wij begonnen en vanaf het begin was de samenwerking vruchtbaar."