"De kiwibes is een primeurproduct om naar uit te zien"

Hoogstraten kiwibessen dit jaar vroeger in de schappen

Tholen - Op 26 augustus vond de officiële opening plaats van het kiwibesseizoen. Door het warme voorjaar is de oogst van de Hoogstraten kiwibes uitzonderlijk vroeg. "Zo'n drie weken eerder dan andere jaren", vertelt Jan Engelen, sales- en marketingdirecteur van Veiling Hoogstraten. "Gelukkig hoeven we niet in te boeten aan kwaliteit en kwantiteit want we hebben 20 ton meer geproduceerd dan vorig jaar, namelijk 70 ton in plaats van 50 ton in 2013. De Hoogstraten kiwibes is slechts een korte tijd beschikbaar en is dus, net zoals asperges en mosselen, een primeurproduct om het hele jaar naar uit te zien."



Eén van de eerste telers die begon met de kiwibesteelt is Paul Stoffels. Samen met zijn vrouw Petra Veldman heeft hij een areaal 7000 vierkante meter. "In 2008 hebben wij de kiwibes aangeplant", vertelt hij. Het duurt even, maar na vier tot vijf jaar heb je echt een topproductie. "De teelt van de kiwibes is eigenlijk niet vergelijkbaar met een andere teelt. Het is echt een buitenbeentje. Ze worden met name buiten geteeld. De bessen worden hard geoogst en daarna gerijpt bij de veiling. Door ze eerst te koelen en daarna bij appelen te stockeren, komt de ethyleenproductie op gang en daardoor de rijping. Zo komen ze in de juiste conditie en heerlijke smaak aan bij de consument." Volgens Jan kunnen ze vrij lang worden bewaard. "Maar is dat nog niet vaak gebeurd, aangezien het altijd snel is verkocht."

Ook naar het buitenland
Jan Engelen vertelt dat de Belgische retailers de belangrijkste afnemers zijn van de kiwibes en dat de producten worden verkocht voor een vaste prijs, net als bij andere specialties. "We leverden eerst alleen aan Colruyt, maar daarna volgden de andere al snel. Daarnaast leveren we aan Albert Heijn in Nederland. Dit jaar leveren we van voor het eerst ook aan Lidl Duitsland, een verdeler die de Hoogstraten kiwibes opneemt in het eigen snackgamma. Er gaat iets minder dan een derde naar deze afnemer." Hij verwacht bij een toename van het volume ook een stijging in de export. "De interesse vanuit andere landen is er al, dus mogelijk zullen er komende jaren ook nieuwe afnemers zijn."

De productie is afkomstig van 20 hectare en 25 telers. "Inmiddels verzamelen we het product van 7 coöperaties: CLTV Zundert(NL), Belorta, Fruitveiling Zuid-Limburg (NL), Fossa Eugenia (NL), Reo Veiling, Veiling Haspengouw en natuurlijk Veiling Hoogstraten." Engelen verwacht dat de productie de komende jaren verder zal toenemen. "Momenteel zijn nog niet alle plantages op volle snelheid. Als de 20 hectare in volle productie zullen zijn, zou dat zo'n 300 ton kunnen opbrengen.


De kiwibessen van teler Stoffels worden geselecteerd en verpakt

Geschikt klimaat

De Belgische kiwibes is het resultaat van vier jaar onderzoek door het departement biowetenschappen van Hogeschool Gent. "In de eerste jaren van de kiwibesteelt moesten bepaalde rassen nog worden getest. Dit ging in samenwerking met de universiteit. Na een zoektocht hebben we mooie variëteiten uitgekozen die nu worden geteeld. Het klimaat in Nederland en België is uiterst geschikt voor de teelt. Het moet alleen niet vriezen tijdens de bloeiperiode, want dat kan funest zijn voor de kiwibes. Daarnaast moet het ook niet extreem warm zijn, want daar kunnen ze ook niet goed tegen. Ook in Chili worden kiwibessen geteeld. Dat gebeurt in het voorjaar. Er zijn dus twee momenten in het jaar dat de producten verkrijgbaar zijn. Mogelijk zal het kiwibesseizoen komende jaren langer duren als het areaal zal toenemen, maar we gaan het niet onnodig rekken. De kiwibes is een typisch seizoensproduct en dat heeft ook haar charme."

Toekomst

De productie van de kiwibes zal verder blijven doorgroeien en er worden nieuwe plantages aangeplant. In samenwerking met Universiteit Gent wordt gezocht naar nieuwe rassen die in België worden ontwikkeld. Daarnaast willen we een bredere bekendheid onder de consument realiseren." Een deel van de kiwibessen is bestemd voor de industrie. "Er worden diverse producten van gemaakt, maar mogelijk zijn er ook andere toepassingen zoals cosmetica en verzorgingsproducten."

--------------------------------------------------------------------------------

Snackverpakking
Door de handige on the go-verpakking van de kiwibes in een shaker met een inhoud van 125 gram is de kiwibes een erg gebruiksvriendelijke snack voor onderweg of op het werk. Consumenten moeten de vrucht immers niet schillen of snijden want ze wordt als een druif gegeten."

De Hoogstraten kiwibes wordt verpakt in een nieuwe meeneembeker om dit als snack te presenteren. Uit onderzoek in opdracht van de veiling blijkt namelijk dat er heel wat ongezond wordt gesnackt op het werk. 62 procent van de werknemers zou meer fruit eten als de werkgever die gratis of goedkoper aanbiedt. Slechts 12 procent van de werkgevers doet dat effectief. Ongezonde snacks blijven zo het populairste tussendoortje, wat een negatieve impact heeft op de gezondheid van de werknemers. Nochtans zijn gezonde werknemers van groot belang voor het bedrijf. Ze zijn minder vaak ziek, werken meer geconcentreerd en efficiënt. Veiling Hoogstraten lanceert daarom de nieuwe oogst van de Hoogstraten kiwibes als alternatief voor ongezonde snacks. De kiwibesvruchten zijn verpakt in een gebruiksvriendelijke meeneemshaker en zijn dus handig te verorberen onderweg of aan het bureau.

Dit blijkt uit een recente studie bij zeshonderd werknemers over hun eet- en snackgewoontes, uitgevoerd door onafhankelijk studiebureau i-Vox in opdracht van Veiling Hoogstraten.

Werknemers staan tegenwoordig onder heel wat stress: er moet meer werk met minder mensen gedaan worden, er is minder tijd en alles moet sneller. Daarom grijpen heel wat mensen gemakkelijk naar een ongezonde snack als tussendoortje, vaak om extra energie te krijgen (54%) of uit behoefte aan suiker (51%). Ook stress blijkt een belangrijke factor voor het snacken. 1 op 4 bevestigt veel stress te hebben op het werk en daarom sneller naar een ongezonde snack te grijpen. Volgens ruim 1/4de versterkt dat bovendien hun concentratie. De grote behoefte aan gezonde tussendoortjes op het werk inspireerde Veiling Hoogstraten om de nieuw oogst van de Hoogstraten kiwibes te promoten als een gezonde snack in een handige verpakking. "De kiwibes, die ongeschild als een druif gegeten wordt, biedt als hapklare en zeer smakelijke smaak- en energiebom een goed alternatief voor zoete snacks. Ze beschikt bovendien over alle gezondheidsvoordelen van een kiwi. Door de nieuwe kiwibessen aan te bieden in een shaker spelen we actief in op de behoefte naar fruit als snack", aldus Jan Engelen.

Ongezonde levensstijl nefast voor productiviteit
Om de snack- en eetgewoonten van werknemers op de werkvloer in kaart te brengen peilde Veiling Hoogstraten verder naar de frequentie van het snacken, waarom werknemers nood hebben aan een tussendoortje en in welke mate ze kiezen voor gezonde of ongezonde snacks. Uit de resultaten blijkt dat de helft van de werknemers ook tijdens het werk aan zijn eigen bureau snackt, zonder een pauze te nemen. Die combinatie van weinig lichaamsbeweging en ongezonde tussendoortjes zorgt voor een hoge calorieopname, met het risico op hart- en vaatziekten en overgewicht. "Uit diverse wetenschappelijke studies wordt een hoger BMI en een ongezonde levensstijl geassocieerd met absenteïsme. Obese mannen en vrouwen hebben 82% tot 133% meer kans op een langdurige afwezigheid op het werk. De WHO wil dat de werkgever een essentiële rol speelt in het bestrijden van overgewicht. Hij moet gezonde maaltijden, fysieke activiteit en toegang tot gezonde tussendoortjes promoten. Bovendien heeft de overdaad aan suiker in de meeste snacks tot gevolg dat men een korte energieboost heeft gevolgd door futloosheid. Het komt dus de productiviteit op de werkvloer niet ten goede", aldus internationaal voedingsexpert Prof Patrick Mullie van de VUB.

Goede wil, maar middelen ontbreken

Vaak wil de werknemer wel gezonder eten maar heeft hij daar de middelen niet voor. De meest heikele punten zijn traktaties van collega's (41%), het aanbod in de cafetaria (23%) en snacks tijdens vergaderingen (16%). 62 procent van de bevraagden geeft aan bereid te zijn gezonder te eten als het fruit gratis of goedkoper aangeboden wordt. Bedrijfsinitiatieven om fruitconsumptie te promoten, zoals een vaste fruitdag waar de werkgever gratis fruit aanbiedt, worden nog maar bij 12 procent van de werknemers georganiseerd. Een variant daarop, de groentedag, wordt enkel bij 3 procent van de bevraagden geregeld. Ook andere initiatieven zoals een bonus, korting of ander voordeel wanneer werknemers gezond eten (2%) of motiverende spreuken i.v.m. gezondheid (7%) zijn eerder een uitzondering.

Nochtans zou de beschikbaarheid van gezonde snacks op het werk voor 55 procent een goede motivatie zijn om gezonder te eten. 53 procent zou zelfs kiezen voor gezonde snacks als die goedkoper zijn dan snoepgoed. Ook meer informatie op het werk over gezondheid is voor 22 procent een reden om gezonder te eten. Randstad Group is een van de bedrijven die haar werknemers sensibiliseert om op het werk gezonder te eten, wat kadert in hun preventiebeleid. "Op ons intranetplatform voor personeel publiceren wij regelmatig tips en tricks hoe werknemers gezonder kunnen eten tijdens het werk. Dat gaat over tussendoortjes en maaltijden, maar vaak zijn het ook tips over meer bewegen op het werk. Werknemers hebben te weinig dagelijkse beweging wat uiteraard ook een negatieve invloed heeft op de gezondheid van onze werknemer", zegt Joris Trog, Preventie Adviseur van Randstad Group.

Voor meer informatie:
Veiling Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
B-2320 Hoogstraten
België
Tel: ++32-33.40.02.11
Fax: ++32-33.14.78.44
www.hoogstraten.eu

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven