"AGF-sector moet actiever zijn tegen voedselverspilling"

Fotoreportage FVPhouse event en Belgische voetbalwedstrijd

Tholen - Op dinsdag 17 juni vond de Algemene Vergadering plaats van de drie federaties van het FVP House: Belgapom, Vegebe en Fresh Trade Belgium. Van 16:00 tot 18:00 uur was een gezamenlijk FVPHouse event georganiseerd met als onderwerp: 'Voedselverlies in de AGF-handel en verwerking'. De ondervoorzitter van FVPHouse, Marc Seru opende de vergadering. Hij sprak positief over de samenwerking van de drie federaties en Young FVPhouse. Hij gaf aan dat de focus van vanavond lag op het onderwerp voedselverspilling.


Charles d'Orjo, Unilever

Charles d'Orjo, Unilever

De eerste spreker was Charles d'Orjo van Unilever. Hij gaf aan dat Unilever in de hele keten werkt aan het verminderen van voedselverspilling, van teler tot consument. "32% van het voedsel dat globaal wordt geconsumeerd, wordt verspild. Een groot deel daarvan is groenten en fruit. Het heeft enorme impact op diverse zaken, bijvoorbeeld het milieu. Daarom gaan we doeltreffend te werk met diverse projecten. We meten jaarlijks verschillende pijlers zoals water een duurzaamheid en op basis daarvan meten we waar we voedselverspilling kunnen tegengaan. Bij het analyseren bekijken we de verspilling ook per product, zoals tomaten, thee of suiker en kijken we hoe we de hele keten kunnen aanpakken op een duurzame manier. We werken ook samen met diverse partners door bijvoorbeeld beste praktijken op te zetten bij leveranciers en proberen zo het afval tot een minimum te beperken."

Nele Cattoor, FVPhouse
"Bij veel vergaderingen die wij bijwonen, staat 'food waste' steevast op de agenda", begon Nele haar presentatie. "Uit cijfers blijkt dat er in 27 EU-landen een verspilling is van 90 miljoen ton per jaar. Dat is 180 kilo per inwoner. En dat terwijl 43 miljoen Europeanen honger lijden. Wereldwijd is de voedselverspilling 1,3 miljard ton per jaar. Bij ontwikkelingslanden wordt er met name voedsel verspild na de oogst. Bij 'onze' landen gebeurt dat eerder bij de retail of bij de consument thuis. Vooral AGF wordt veel verspild. Aan de ene kant ligt het probleem bij de overheid, maar ook commercieel is het een probleem. De handel heeft of krijgt er zeker mee te maken. Het is belangrijk dat bedrijven een plan maken om verspilling tegen te gaan." Als definitie voor voedselverspilling gaf Nele: 'elk voedsel dat bestemd is voor de menselijke consumptie en dat niet bij de consument geraakt'.


Nele Cattoor

Klik hier voor de fotoreportage

Ze gaf aan dat er wereldwijd veel verschillende plannen en projecten zijn om voedselverlies aan te pakken. "Zo wil Europa 2020 er naar streven om in dat jaar 50% minder voedsel te verspillen." Een ander project is de 'Green Week 2014'. "Als we 30% minder voedsel zouden weggooien, zou dat 92 euro per persoon besparen. Bij 50% is dat zelfs 156 euro." Ook een groot Europees concept is 'Fusions' met 21 projectpartners in 13 landen. Het is een project van vier jaar waarbij het doel is om de voedselverspilling zo veel mogelijk terug te dringen door op andere manieren om te gaan met voedsel." Ook in Vlaanderen is men actief. "Zo bestaat de Inter-departementale Werkgroep Voedselverlies van de Vlaamse overheid die bezig is met zaken zoals houdbaarheidsinformatie, voedselbanken en het voorkomen van productie-uitval. Een andere groep is OVAM. OVAM streeft naar een duurzaam afval- en materialenbeheer en een propere bodem in Vlaanderen. Ook bestaat het initiatief 'Samen tegen voedselverlies', opgericht door Kris Peeters. Twee andere bekende projecten zijn Feeding the 5000 en FoodDrinkEurope met als thema: 'every crumb counts'. Al met al probeert Europa op diverse manieren met voedselverspilling om te gaan."

"Toch missen we hierin de handel en verwerking nog te veel", vindt Nele. "We krijgen er vroeg of laat mee te maken. Momenteel zijn het met name de overheid, retailers (zoals Delhaize en Intermarché) en grote bedrijven, maar de AGF-sector heeft nog maar weinig initiatieven. Daar verwachten we de komende jaren meer van."


De sprekers van de avond, v.l.n.r.: Gaspard Lathoud (McCain), Charles d'Orjo, (Unilever), Patrick Maes (Special Fruit), Nigel Thorgrimsson (Ardo) en Nele Cattoor (FVPhouse)

Panelgesprek

Tijdens het panelgesprek kwamen Nigel Thorgrimsson van Ardo, Patrick Maes van Special Fruit en Gaspard Lathoud van McCain aan het woord. Zij spraken om de beurt over wat 'food waste' voor hun bedrijf betekende en hoe ze daarmee omgingen.

Nigel Thorgrimsson, Ardo

"Wij als Ardo zien het voedselverspillingsprobleem niet als bedreiging, maar als kans", vertelt Nigel. "Ons antwoord op het probleem is bevroren voedsel. We zorgen ervoor dat groenten alleen in het seizoen groeien, maar jaarrond gegeten kunnen worden. Wij maken een scheiding tussen teelt/oogst en de verkoop van het product. Telers weten prijzen al van tevoren en met bevroren groenten kan de consument precies het portie pakken wat hij nodig heeft. Er is dus in onze hele keten amper sprake van verspilling. Bij is is er eigenlijk alleen maar 'onvermijdelijke' verspilling, maar die wordt in het begin van de keten al verwijderd, zoals schillen of stronken. Ten opzichte van de verssector hebben we daarom grote voordelen. Het kost minder en er is een lagere verspilling." De grootste uitdaging volgens Nigel is het communiceren van deze boodschap naar de consument toe. "Men moet de voordelen zien van diepvriesgroenten, maar niet zelf thuis gaan invriezen, want dat gaat bijna altijd mis."

Klik hier voor de fotoreportage

Patrick Maes, Special Fruit

Tussen de gesprekken van de deelnemers van het panel gaf Romain Cools als gespreksleider af en toe een toevoeging of opmerking. Hij gaf aan dat de verssector nog te weinig initiatieven had om voedselverspilling tegen te gaan.
Volgens Patrick Maes van Special Fruit is Romain Cools vrij hard tegen de verssector. "We moeten dit niet naast ons neerleggen en we doen er ook aan mee als handel met onze gekoelde vrachtwagens en magazijnen. Maar er zijn zo veel zaken waar je geen invloed op hebt: je hebt bijvoorbeeld chauffeurs, die niet snappen dat de deuren niet open mogen als het buiten warm is. We verkopen producten met een korte houdbaarheid en wij sloven ons uit om ervoor te zorgen dat ze zo goed mogelijk bij de klanten terechtkomen. Wij doen er alles aan om aan de vele eisen van de consument te voldoen, die tegenwoordig heel erg verwend is. Ze gooien het ook eerder weg dan vroeger. Een ander moeilijk punt zijn de importlanden. Bij veel van die landen moet nog enorm veel worden ontwikkeld en daar werken wij aan mee. Het beste is om met elke schakel van de keten te samenwerken, dan bereik je een optimaal resultaat. Dat is nu nog niet het geval, dus er is nog veel werk aan de winkel."

Gaspard Lathoud, McCain
McCain boog zich over de afvalkwestie vanaf het begin tot het einde van de keten. "Na onderzoek bij elk onderdeel hebben we een project opgezet om te kijken waar de belangrijke punten zaten waar we voedselverlies konden verminderen. We hebben hierbij doelstellingen op economisch, milieu, en sociaal gebied. Gaspard liet nog een filmpje zien van een project op sociaal gebied waarbij 45 werklozen te werk werden gesteld en hierbij 13 ton aardappelen met de hand hebben geoogst. Dit waren aardappelen die nog op het veld lagen en waar de machine niet bij kon. Deze aardappelen werden verwerkt in de fabriek en hier werden vlokken van gemaakt. De vlokken werden aan de retailer leclerc geleverd. Door een samenwerking met een ONG kon men loon ontvangen voor de 45 arbeiders. Er komt zeker nog een vervolg op dit project", vertelde Gaspard enthousiast.

Romain probeerde nog wat reacties uit de zaal te ontlokken en te benadrukken dat het onderwerp erg belangrijk is, maar het bleef vrij rustig. Hans Muyshondt van Pomuni gaf aan dat het wel fijn zou zijn als consumenten wat meer regelmaat hadden in het consumeren. Er zijn nu erg veel pieken en dalen. Ook moet er eigenlijk geen verpakkingsdatum op aardappelen, mensen gaan daar veel te veel op letten. Aardappelen zijn langer dan een paar dagen houdbaar."



2-1 voor België

Na de presentaties over voedselverspillingen was het tijd om gezamenlijk de wedstrijd te kijken en te genieten van heerlijke hapjes waaronder hamburgers, worstenbroodjes en ijsjes. Met name na het tweede doelpunt waren de aanwezigen zichtbaar aan het genieten.




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.