Teeltplan en onderzoeksvraag
Na het schrijven van het teeltplan, zijn de studenten in januari van dit jaar aan de slag gegaan met het daadwerkelijk telen van de meloenen. Bij het telen komen bemesting, watergift en gewasbescherming kijken. Stuk voor stuk erg belangrijke onderdelen in het teeltplan. De studenten hebben geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag óf en hoe onder glas meloenen gekweekt kunnen worden die kwalitatief en kwantitatief vergelijkbaar zijn met import meloenen. Hierbij hebben ze onderzocht welk teeltsysteem een hogere productie van meloenen geeft, traditionele of hoge draad teelt. Daarnaast werd bekeken of er binnen de teeltsystemen nog verschil zit in het clippen en het indraaien van de planten en hoe het zit met de kwaliteit van de door hen geweekte meloenen. Is deze van dezelfde kwaliteit als de import meloenen of misschien zelfs wel hoger?Voorlopige resultaten
Het project is nog niet helemaal afgerond, maar er kunnen wel al wat conclusies getrokken worden. Zo is gebleken dat de meloenen die van de traditionele planten geoogst werden een hogere BRIX-waarde* hadden. Bij de hogedraadsplanten bleek de BRIX-waarde aanzienlijk lager, alhoewel hier ook enkele meloenen een goede BRIX-waarde hadden. Daarnaast bleken in het algemeen de meloenen met een goede BRIX-waarde vrij zacht en slecht houdbaar. Samenvattend kan gezegd worden dat de combinatie van een stevige meloen met een goede houdbaarheid, een hoge BRIX-waarde en een goede smaak lastig te bereiken blijkt onder glas.Samenwerking
Gedurende het project is gebleken dat een goede samenwerking van uiterst belang is, maar tegelijkertijd ook best lastig is als je een grote projectgroep hebt met daarin verschillende meningen en werkwijzen. Al met al hopen de studenten hun project goed af te ronden en zijn zij in elk geval weer kennis en een ervaring rijker.*Brix-waarde: een maat voor de hoeveelheid opgeloste droge stof (bijvoorbeeld suiker) in een waterige vloeistof en geeft aan hoeveel massa-procent van de vloeistof uit vaste stof bestaat.
Bron: HAS