Tholen - Tegenwoordig wordt veel gebruik gemaakt van nieuwe media. Ook bedrijven in de AGF-sector vinden het een mooi middel en proberen hiermee de consumptie van AGF te vergroten en het contact met de consument te verstevigen. Een voorbeeld van een bedrijf dat intensief gebruik maakt van nieuwe media is Rijk Zwaan. Jan Doldersum vertelde in een presentatie op 5 juni tijdens het event European Vegetable Strategies dat de effectiviteit zeker niet te onderschatten is.Rechtstreeks contact
"Wij als bedrijven zijn verantwoordelijk voor een stijging in de AGF-consumptie. Tegenwoordig is een groot deel van de wereld verbonden met internet. De sociale media, die in Nederland het meest worden gebruikt zijn Facebook, LinkedIn en twitter. Rijk Zwaan is op diverse manieren verbonden, zowel met de telers als met de eindverbruikers. Vorig jaar introduceerde men een nieuwe service voor telers van Rijk Zwaan rassen: Growing Partner RZ, een digitaal communicatieplatform met bondige en actuele teelttips van Rijk Zwaan-teeltadviseurs. Hiermee houden we nauw contact met telers in binnen- en buitenland."

Martine Boekestein en Jan Doldersum met de concepten 'Love my Salad' en Automaatje
Een ander concept dat Rijk Zwaan enkele jaren geleden introduceerde is 'Love my Salad'. "Dit heeft echt een share- en funfactor, het is een 'social salad network'", vertelde Jan enthousiast. We hebben zo rechtstreeks contact met de eindgebruiker. Mensen kunnen via Love my Salad allerlei zaken delen en zoeken zoals recepten en productinformatie. Er is interactie tussen professionals en consumenten. Momenteel hebben we de website beschikbaar in 13 talen in 19 verschillende landen. Momenteel heeft Lovemysalad 166.000 likes en 29.000 bezoeken per maand op de website, dus het platform bereikt een groot publiek." 
Automaatjes
Rijk Zwaan initieerde kortgeleden een nieuw concept om het ras Solarino RZ in de markt te zetten. 'Automaatjes' in het schap: lekkere smaaktomaatjes in een aantrekkelijke verpakking. Op deze verpakking zit een QR-code. Als de consument deze scant, gaat hij meteen naar de website voor meer informatie. Het product wordt geleverd door de Belgische veiling Belorta en afgezet in de Benelux door groothandel Van Dommele. Ook hier is de funfactor weer duidelijk zichtbaar: het inspireert en motiveert mensen om te veranderen."
www.rijkzwaan.com