Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Susannah Goes: "Alles wordt in werk gesteld om Goes Handling Centre door te zetten"

Goes Transport vraagt faillissement aan

Tholen - Transportbedrijf Goes in De Meern moet het faillissement aanvragen. De onderneming kan de hoog opgelopen belastingschuld niet betalen en krijgt geen uitstel meer van de fiscus. Eerder dit jaar stelde de bank al een nieuwe directie aan. In maart vielen al ontslagen, waarbij Poolse chauffeurs het werk overnamen. Susannah Goes benadrukt dat alles in het werk wordt gesteld om de activiteiten van Goes Handling Centre wel door te zetten.

Goes Internationaal Transport is specialist in geconditioneerde groupage naar Duitsland en Frankrijk (omgeving Rungis). Vanuit de Meern wordt alle transport vanuit Nederland naar Duitsland en Frankrijk gecoördineerd. Afgelopen jaar vierde het transportbedrijf nog haar eeuwfeest en werd tevens door de burgemeester het predicaat 'Koninklijk' uitgereikt.Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen RTV Utrecht dat de ondergang werd ingeleid door het bankroet van een grote opdrachtgever, bloemenexporteur Ciccolella.

Decennialang werd het bedrijf geleid door telgen uit de oprichtersfamilie Goes. Maar begin 2013 raakte de Utrechtse familieonderneming in ernstige liquiditeitsproblemen. In de twee voorgaande jaren was er sprake van substantiële verliezen. In 2012 leed Goes een nettoverlies van €3,9 mln op een omzet van €56 mln. De onderneming kreeg daardoor in de loop van 2013 een negatief eigen vermogen. De cijfers over 2013 zijn niet bekendgemaakt.

ING Bank, de huisbank van het transportbedrijf, haalde daarop de teugels strak aan. Er werd een interim manager aangesteld, Roland van Veen, die de leiding op zich nam. Net voor zijn komst, op 1 januari 2014, verkocht Goes een klein deel van het wagenpark. De opbrengst van deze zogeheten sale-and-leaseback constructie bedroeg €1,7 mln. Tegelijk verlaagde ING Bank het rekeningcourant-krediet aan Goes. De bank gaf de onderneming ook nog vier maanden uitstel van aflossing op bestaande leningen. Deze en andere maatregelen gaven Goes weer wat lucht. Maar de verstoorde balans tussen inkomsten en uitgaven verbeterde niet. De nieuwe directeur Van Veen besloot in maart tot een forse reorganisatie. De ingreep kostte bijna honderd werknemers hun baan en moest een forse kostenbesparing opleveren.

Directeur Peter Sierat van Transport Logistiek Nederland (TLN) sprak tijdens het jubileumfeest van Transportbedrijf Goes het volgende" "De crisis is voorbij. We leven in de nieuwe realiteit. De marktomstandigheden zijn moeilijk, maar ik ben ervan overtuigd dat we er met de nodige ondernemerschap goed uitkomen. Voor Goes Transport was afgelopen jaar moeilijk. Het zal je maar gebeuren als een grote klant failliet gaat. Ik geloof dat Goes hier ook wel weer bovenop gaat komen."

Het mocht voor de transporttak niet baten. Naar verwachting zal het faillissement komende dinsdag door de rechtbank Midden Nederland in Utrecht worden uitgesproken. Voor Goes Handling Centre geldt dit dus niet.