Appelen en uien versterken Nieuw-Zeelandse export in 2013
Wijn bleef het belangrijkste tuinbouwexportproduct van het land en vertegenwoordigt bijna een derde van de waarde. Het product steeg licht met 2,7%, terwijl de kiwi de nummer twee bleef, goed voor 61% van de Nieuw-Zeelandse versfruitzendingen.
De bacteriële ziekte Psa leidde echter tot een lagere opbrengst en een kleiner volume voor kiwi's: de waarde verminderde met 112 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar (€69 miljoen), ofwel 10,7%, tot 934 miljoen dollar (€579 miljoen). De appelexport daarentegen, steeg met 40% tot 475 miljoen dollar (€295 miljoen) en maakte daarmee als tuinbouwcategorie de grootste stap vooruit. Ondertussen was de toename van de uienexport hoger qua percentage (+47%), en de export bereikte het bedrag van 90,8 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar (€56,3 miljoen).
Het derde grootste gewas in de Nieuw-Zeelandse fruitexport, de avocado, maakte een dramatische daling van 65% door en eindigde op 33,7 miljoen dollar (€20,9 miljoen). Dat kwam vooral door de hogere volumes van de leidende markt Australië, die buitenlandse voorraden wegdrukten.
Exportbestemmingen: Australië en Japan
Ongeveer een vijfde van de inkomsten van de tuinbouwexport kwam van buurlanden van over de Tasmaanse zee, hoewel de aankopen van Australië met 10% daalden. Bijna de helft van de export met bestemming Australië bestond uit flessen wijn. Diepvriesaardappelen stonden op de tweede plek met $53 (€32,9) miljoen, gevolgd door kiwi's (42 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar ofwel €26 miljoen) en bevroren gemengde groenten ($33 miljoen – €20,5 miljoen). Op het gebied van versproducten was Australië goed voor 92,5% van de Nieuw-Zeelandse blauwe bessenexport, 83% van de avocado-export en meer dan een kwart van de paprikazendingen.
Aankopen van Nieuw-Zeelands tweede grootste markt, Japan, daalden met 16%, tot 468 (€290) miljoen. Ongeveer twee derde van deze daling kan worden verklaard door minder kiwizendingen. De export naar de VS dichtte het gat van Japan een beetje, en steeg met 11% tot $415 (€257,4) miljoen. Wijn, appelen, kiwi en honing zijn er de belangrijkste producten.
Chinese markt gegroeid
De export naar het Europese continent, het Verenigd Koninkrijk en Ierland bleef vrij stabiel met een gecombineerde waarde van $959 (€594,8) miljoen. Wijn was het belangrijkste importproduct in de regio, gevolgd door kiwi's, appelen, honing en uien. De exportbestemmingen Azië, China en Taiwan registreerden een gecombineerde stijging van 16% en bereikten zo $283 (€175,5) miljoen. China is nu de zesde grootste markt, wat opmerkelijk is aangezien het in 2005 Nieuw-Zeelandse tuinbouwproducten ter waarde van slechts 15 miljoen dollar (9 miljoen euro) importeerde. Kiwi vertegenwoordigde twee derde van de tuinbouwaankopen van deze twee markten met 188,8 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar (117 miljoen euro).
Aziatische consumenten kochten vorig jaar bijna een op de drie Nieuw-Zeelandse tuinbouwexportproducten en in tegenstelling tot andere markten leverde wijn niet de belangrijkste bijdrage, hoewel het nog wel op nummer drie staat. Azië importeerde Nieuw-Zeelandse kiwi's ter waarde van $560 (€347) miljoen, $168 (€104) miljoen aan appelen, $50 (€31) miljoen aan pompoenen, $27 (€16,7) miljoen aan paprika's, $21 (€13) miljoen aan kersen en $5 (€3) miljoen aan avocado's.