Edeka wil meer zelf produceren
Daarbij bewezen de eigenmerken van Edeka zich als groeimotor. De omzet die behaald werd met deze producten groeide met 9,8 procent. Bij merkartikelen bedroeg de omzetgroei daarentegen slechts 0,7 procent. Markus Mosa, bestuursvoorzitter van Edeka, schreef deze ontwikkeling mede toe aan nalatigheid van de levensmiddelenindustrie. Er zouden te weinig interessante nieuwe producten uitgebracht worden. "Veel van dat wat de industrie ons als innovatie aanbiedt, is helemaal geen innovatie", zei Mosa. "Het is hooguit een variant op een reeds bestaand product." Volgens Mosa ontbreekt het de industrie aan moed.
Als consequentie wil Mosa niet alleen het assortiment van de Edeka eigenmerken verder versterken. Hij is ook op zoek naar productiebedrijven. Edeka runt reeds onder meer eigen vleesfabrieken en bakkerijen, en enige tijd geleden werd de Edeka Group ook nog uitgebreid met een vruchtensapproducent. "Dat is een centrale bouwsteen van onze strategie, om concurrerend te blijven en niet te afhankelijk te worden van de industrie", zei Mosa. De financiële kracht voor de aankoop van productiebedrijven kan Edeka opbrengen. In de afgelopen vijf jaar heeft de coöperatie de winst namelijk weer in de eigen onderneming teruggestoken. Hierdoor heeft Edeka nu genoeg speelruimte om ook grotere overnames te kunnen financieren.