Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Edeka wil meer zelf produceren

De Duitse Edeka Group heeft haar marktaandeel binnen de Duitse levensmiddelenhandel uitgebreid. De totale omzet van de coöperatie groeide in 2013 met 3,1 procent naar 46,2 miljard euro, zo deelde Edeka vorige week dinsdag in Hamburg mee. Hiermee versterkte Edeka haar positie als grootste Duitse levensmiddelhandelaar.

Daarbij bewezen de eigenmerken van Edeka zich als groeimotor. De omzet die behaald werd met deze producten groeide met 9,8 procent. Bij merkartikelen bedroeg de omzetgroei daarentegen slechts 0,7 procent. Markus Mosa, bestuursvoorzitter van Edeka, schreef deze ontwikkeling mede toe aan nalatigheid van de levensmiddelenindustrie. Er zouden te weinig interessante nieuwe producten uitgebracht worden. "Veel van dat wat de industrie ons als innovatie aanbiedt, is helemaal geen innovatie", zei Mosa. "Het is hooguit een variant op een reeds bestaand product." Volgens Mosa ontbreekt het de industrie aan moed.

Als consequentie wil Mosa niet alleen het assortiment van de Edeka eigenmerken verder versterken. Hij is ook op zoek naar productiebedrijven. Edeka runt reeds onder meer eigen vleesfabrieken en bakkerijen, en enige tijd geleden werd de Edeka Group ook nog uitgebreid met een vruchtensapproducent. "Dat is een centrale bouwsteen van onze strategie, om concurrerend te blijven en niet te afhankelijk te worden van de industrie", zei Mosa. De financiële kracht voor de aankoop van productiebedrijven kan Edeka opbrengen. In de afgelopen vijf jaar heeft de coöperatie de winst namelijk weer in de eigen onderneming teruggestoken. Hierdoor heeft Edeka nu genoeg speelruimte om ook grotere overnames te kunnen financieren.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer