"Veel ervaring opgedaan over online retail en distributie via afhaalpunten"

SuperDirect.com gestopt met pilot pick up point in Eindhoven

Tholen - Vanaf 1 mei is SuperDirect gestopt met de pilot met het afhaalpunt in Eindhoven. Er kunnen dan ook geen bestellingen meer worden geplaatst. Klanten die reeds besteld hebben kunnen natuurlijk wel hun bestellingen nog ophalen, zo meldt de directie op de website. Een reden wordt niet gegeven, wel melden de ondernemers dat er in deze pilot veel ervaring is opgedaan met online retail en distributie via afhaalpunten.



Medio mei 2013 nam Henk Niemansverdriet afscheid als verkoopdirecteur van The Greenery Benelux om samen met ondernemer Peter Pompen te starten met een nieuw distributieconcept, waarbij de consument online boodschappen bestelt en deze afhaalt bij een modern geautomatiseerd uitgiftepunt dat 7 dagen per week en 24 uur per dag geopend is. Sligro had een belang van 37% in SuperDirect en Henk Niemansverdriet gaf bij de start aan dat dit aandeel nog kon groeien tot net onder de helft. The Greenery was de AGF-leverancier van SuperDirect

Eind september werd een pilot pick up point in Eindhoven geopend. Bij de start was Superdirect nog van plan de komende jaren zo'n twintig van deze ophaalpunten te openen. "Wij starten een nieuwe keten die sneller en efficiënter is dan de reguliere supermarktketens en die bovendien versere producten kan leveren", zei Henk Niemansverdriet destijds. Eind oktober gaf hij aan dat er sinds de opening 900 aanmeldingen zijn geweest en dat het assortiment wekelijks fors werd uitgebreid.

Henk gaf bij de start aan dat de grootste uitdaging zit in het versassortiment. "Dat is toch een ander verhaal dan droge kruidenierswaren. Dat zie je ook aan de initiatieven die gestart en ook weer gestopt zijn. Alle business cases uit het verleden hebben we op onderdelen bekeken, maar door een totaal boodschappenassortiment, inclusief vers, aan te bieden zijn we wel uniek. Ik ben ervan overtuigd dat onze producten verser zijn, omdat de producten een kortere doorlooptijd hebben dan bij een reguliere supermarkt."

Orders werden handmatig gepickt bij SCL in Barendecht waarna ze voorverpakt naar de Pick up Point werden gebracht. De uitgifte van de boodschappendozen gebeurde volledig geautomatiseerd via een mini load systeem

Sligro wil op dit moment niets zeggen over de financiële consequenties van het staken van het project, maar deze zullen naar verhouding relatief klein zijn, aldus woordvoerder Wilco Jansen van Sligro. De groep blijft serieus kijken naar mogelijkheden van een afhaalservice voor de klanten van zijn EMTE-supermarkten, nu het pilot project met afhaaldienstverlener Superdirect.com op 1 mei is gestaakt.

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.