Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
vanaf juni bananen verscheept door MSC

Bonita stopt met Ecuadorian Line

Tholen - Bonita Europe is gestopt met de eigen lijndienst van Ecuadorian Line en gaat vanaf medio mei wekelijks in Guayaquil zo'n 260 reefercontainers van 40-feet op schepen van MSC laden. Erik Goetschalckx, European Operations Director van Bonita vertelt dat de eerste containers in juni worden verwacht. "We hebben een contract met MSC tot einde dit jaar en evalueren dan of we verder met hen werken of onze eigen schepen weer terug in dienst nemen." Om het contract met Bonita binnen te halen, moest MSC dezelfde transittijd als Ecuadorian Line kunnen aanbieden en garanties geven dat er wekelijks plaats is voor 300.000 kartons fruit. Ook een rechtstreekse dienst was een vereiste voor de bananenproducent.

Drukt valt weg
Hij geeft aan dat een belangrijke reden voor het overschakelen naar een contract met een containerrederij, te maken heeft met het feit dat Ecuadorian Line de grote schepen, (met ruimte voor 450 40-feet containers), niet altijd helemaal kon vullen. "Onze schepen hadden een redelijke capaciteit en we hadden een druk dat ze elke week gevuld moesten zijn. De evoluerende marktomstandigheden van de Europese Bananenindustrie maken het noodzakelijk om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Nu kunnen we schuiven met units van 20 paletten per container. Ook kunnen we terug groeien naar een volume dat we willen aanbieden in de markt. Het traden van fruit is geen optie."



Erik vertelt dat dit niet de eerste keer is dat ze met containers werken.
"We zijn al een tijd bezig in de Middellandse Zee met containerrederijen.
Twee jaar geleden werkten we met MSC en vanaf 2013 met Maersk, dus de containerervaring is er al. Nu hebben we deze stap ook in Noord-Europa gezet. Er zijn weinig andere schepen in opbouw en daarnaast zijn er ook weinig schepen die dezelfde dienst kunnen garanderen zoals we zelf hebben gedaan. MSC heeft zich hiertoe geëngageerd en zijn de enigen die de transittijd konden veranderen."

Antwerpen eerste haven

Na het laden zullen de schepen binnen 15/16 dagen arriveren en komen ze naar Antwerpen als eerste haven. In principe deed de dienst eerst nog andere havens aan in Centraal Amerika. Daarna kwam Bremerhaven, Rotterdam en Antwerpen. Nu wordt Antwerpen de eerste haven in de dienst. Het is een dienst die heel dicht aanleunt bij wat onze schepen deden. We wilden zo weinig mogelijk verstoring hebben naar klanten toe. Daarom komt ook al het fruit aan bij BNFW. We halen alle containers van de containerterminal van MSC naar BNFW en vanuit daar distribueren we onze bananen."

"De ervaring in de Middellandse Zee was met een volume van 80 tot 100 containers per week, verspreid over een aantal havens. Hier gaat het gros naar Antwerpen, dat is het verschil. Ook in Ecuador is al veel van deze logistiek bekend en we hebben hoge verwachtingen van de nieuwe lijn. Als alles goed gaat zullen we onze eigen reefers op lange termijn uitcharteren of andere diensten voor andere klanten aanbieden. Onze schepen hebben een goede reputatie, dus de telefoon staat niet stil."

'Gecontaineriseerd'
Hij geeft aan dat de aankomsten in veel havens al zijn 'gecontaineriseerd'.
"Antwerpen is de laatste haven waar het allemaal nog conventioneel komt, en wij zijn de eerste die daar nu verandering in brengen. Het zal er in Antwerpen over vijf jaar gegarandeerd anders uitzien, ik verwacht dat veel concullega's zullen volgen met containers."

Voor meer informatie:
www.bonitaeurope.com