Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
seizoen start met goede productie Red Egg

“Met Red Egg minder afhankelijk van Rusland worden”

Tholen - Het Hollandse seizoen barst overal los en dat betekent dat ook de Red Egg-tomaten weer op de markt zijn. Belangrijke punten voor dit jaar: Jaarronde beschikbaarheid en minder afhankelijk zijn van Rusland.



"Dankzij het mooie weer beginnen we met een productie op niveau. Niet hier een tomaatje en daar een tomaatje, maar direct een halve kilo en vervolgens een kilo", vertelt teler Tom Ammerlaan van kwekerij Themato. "We zijn niet vroeger gestart, maar zo heb je wel direct voldoende om een klant te beleveren. Dat is wel nodig ook, met een apartere tomaat." Bovendien is het makkelijker om de teeltwerkzaamheden in te plannen als er behoorlijk volume is. "Dus dit is een positieve start van het seizoen." Bij de kwekerij wordt de kwaliteitspruimtomaat Romanella geteeld. Via Coforta en The Greenery gaan deze sinds drie jaar als Red Eggs de markt op. Het seizoen is gestart met mooie prijzen ten opzichte van het standaardproduct. "Het grootste probleem van een specialty blijft het onderscheidende vermogen", vertelt Ammerlaan. "Als een klant vraagt om pruimtomaten en een verkoper heeft product A voor 80 cent en product B voor 90 cent, dan is de keus snel gemaakt. Er hoort een verhaal bij", vervolgt Ammerlaan. "Nu merk je dat je steeds meer klanten krijgt, die het verschil zien en er ook voor gaan."



Rusland
Rusland blijft de belangrijkste afzetmarkt voor de Red Egg. "Vooralsnog hebben we geen last van de situatie daar. Maar het is natuurlijk wel een zorg: als de grens dichtgaat, hebben we een probleem", erkent Ammerlaan. Door The Greenery wordt er nu dan ook gewerkt om minder afhankelijk van Rusland te worden. "Het is de best betalende markt en we willen ze niet buitensluiten, maar de afzet wel spreiden." Als doel is daarom gesteld om een Nederlandse, een Engelse en een Duitse supermarktketen te beleveren. In de Duitse keten Edeka lukt dat al aardig: de Red Eggs liggen daar in een 3kg-verpakking, gelegd in een doos met bovendien ook de Red Egg merknaam erop. Ook in de Britse keten Morrissons zijn de tomaten in het seizoen te verkrijgen. In Nederland blijft het nog even zoeken. De tomaten zijn vorig jaar in acties al bij Albert Heijn terechtgekomen, maar vaste afspraken zijn er nog niet.

Jaarrond productie
Sinds de introductie van de Red Egg, drie jaar geleden, is het teeltareaal bij de vier aangesloten kwekerijen gegroeid tot 14 hectare. Daar is afgelopen winterseizoen ook anderhalve hectare belichte teelt bij gekomen , van de Gebr. Zwinkels Op zich is het aardig gelopen. De prijzen waren niet geweldig deze winter en dan is het lastig om je meerwaarde te houden. Maar je merkt dat je continu in beeld blijft en in het normale seizoen makkelijker binnenkomt." Vooralsnog zijn de ervaringen dan ook positief. "Nu kijken we of het ook een goed alternatief is voor de winterteelt van de belichte trostomaat. Je productie is lager, dus de meerwaarde moet er wel uitgehaald worden." Als dat zo is, schakelen ze over naar jaarrond levering van de Red Egg tomaten.


Voor verkoopinformatie:
Ronald van den Berg,
Verkoper Vruchtgroenten
The Greenery
tel: 0180 180 657 975
e-mail: R.vandenberg@thegreenery.com