Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ed Belschner: "Enorme kansen op zachtfruitgebied"

Whole Foods wil uitbreiden in Engeland en rest van Europa

Whole Foods is een retailer met een sterke basis in Amerika. Momenteel hebben ze daar 340 winkels. Ook in het Verenigd Koninkrijk timmeren ze aan de weg. Ze hebben daar nu 7 winkels met name in de omgeving van Londen. Whole Foods heeft voor de komende jaren ambitieuze plannen voor uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Ed Belschner
Ed Belschner (45) is de hoofdverantwoordelijke voor bloemen en AGF bij Whole Foods in het Verenigd Koninkrijk. Hij begon bij Whole Foods in 2005 en na twee jaar verhuisde hij naar het Verenigd Koninkrijk om daar hun eerste winkel in Londen op te zetten. Hij is verantwoordelijk voor alle bloemen, AGF en de daaraan gerelateerde producten. "De visie van Whole Foods is om de nummer één te worden in AGF. Wij willen klanten, die een bezoek aan onze versafdeling brengen het gevoel geven dat ze een goede kwaliteit kopen tegen een eerlijke prijs.

Er zijn zeker verschillen met verkoop in de VS. "Op zachtfruitgebied zijn we al ver in de UK, maar we willen dit verder uitbreiden. Dit door meer rassen te onderzoeken en te presenteren en daarnaast ook meer met lokale leveranciers te werken. Eén van de uitdagingen met zachtfruit is het creëren van meer koopkracht. Het is moeilijk om met de grote ketens te concurreren, volume is daarvan de belangrijkste reden. Als we groeien en meer volume kunnen creëren, zal ook de prijs wijzigen."

Verschillende verkooptechnieken

Qua presentatie is Whole Foods zeer actief: "Het is niet dat we het zachtfruit neerzetten en hopen dat de mensen het kopen, nee, we creëren er een volledige sfeer erom heen, en dat is ook in elke winkel anders. Dus ook de manieren van presentatie is verschillend per winkel. We zetten de producten precies voor de klant neer, op een opvallende plaats, zodat ze er niet omheen kunnen. Dit door middel van verschillende displays. In één van onze winkels hebben we een groot scherm op de begane grond, en nog een scherm die de AGF-afdeling én een derde op de bakkersafdeling. Zo kunnen we klanten laten zien dat er meer gelegenheden zijn om zachtfruit te consumeren. We laten zien hoe mensen bessen kunnen eten of met welke producten ze het fruit kunnen combineren. Ook door middel van tastings en promotiedames maken we zachtfruit bekender."



Hij vind dat de consument over het algemeen te weinig over zachtfruit weet. "Een deel weet 'het product is gezond', maar daar houdt het ook mee op. Maar als we onze klanten informeren pover de suikers en ze helpen het verschil te zien tussen een goede en een slechte bes, dan kunnen ze dat zien in plaats van alleen naar prijs of origine te kijken. We verkochten onlangs Amerikaans zachtfruit, toen het binnenlandse seizoen voorbij was. Onze klanten vroegen waarom we zachfruit uit de VS aanboden. We vertelden hun alles over de kwaliteit en het leveren van de beste bessen wanneer ze beschikbaar waren, een heel achtergrondverhaal dus. Velen werden overtuigd en kochten het."

"Hij ziet enorme kansen op zachtfruitgebied. Het zou leuk zijn om nog meer rassen aan te bieden, zodat klanten het verschil zien en zelf kunnen kiezen welke het lekkerste is. Zo kopen ze kleinfruit die bij hun budget en verwachtingen past."
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer