Peru: Camposol bereidt zich voor op nieuw aspergeseizoen
Maar liefst 63% van het totale volume groenten en fruit werd als vers verkocht, 30% als voorbewerkt en 7% als diepvries. In 2009 was het verse aandeel nog maar 35% en dat zit dan ook duidelijk in de lift. Het volume conserven blijft gelijk, maar het aandeel daalt aanzienlijk als gevolg van de forse groei van vers.
Momenteel bereidt Camposol zich voor op het aspergeseizoen. Vorig jaar bereikten de verkopen van witte en groene asperges een omzet van 66 miljoen euro: 5,5% meer dan vorig jaar. Ongeveer 32% van de witte asperges werden vers verkocht. De groene worden sowieso als vers aangeboden. Het bedrijf wil de verkoop van witte asperges flink uitbreiden de komende seizoenen.
Ondanks de stijgende productiekosten, met loonkosten als 50% van de totale kosten, blijven asperges een interessant product voor Camposol. In 2014 wordt er 200 hectare aangeplant, maar het totale Peruaanse areaal zal naar verwachting tot 2016 dalen.
Camposol wil de promotiecampagnes voor asperges, met de proeverijen in supermarkten, voortzetten. De focus van de promotiecampagne zal wel anders zijn. Het doel is dit keer niet om meer asperges te verkopen, maar om de asperges als 'premium product' te promoten, waarbij net als andere markten de kwaliteit zijn prijs heeft.
Voor meer informatie:
Beate Löwe-Navarro
BLN Communications
Tel: +49-421 - 59 14 35
Fax: +49-421 - 59 79 934
Email: [email protected]
www.bln-communicatións.com