Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl heeft grootste aandeel in Spanje

Volgens een onderzoek, dat is gedaan door Kantar Worldpanel, heeft Lidl het grootste marktaandeel in 2013 met een stijging van 7,6%. Dit was de eerste keer dat het Duitse bedrijf een grotere stijging had dan Mercadona die slechts een stijging van 6,7% had.

DIA is ook nog steeds aan het stijgen en heeft zijn aandelen met 2,2% weten te verhogen. Maar volgens Cécar Valencoso is het een zwakkere stijging dan afgelopen jaren. De snelste stijging was te vinden in de prijsklasse met 6%.

"De aandelen van Eroski zijn nog steeds aan het dalen met nu een daling van 1,5%, terwijl El Arbol het heel moeilijk heeft met een daling van 8.7%," verteld Valencoso. "Daarentegen hebben Ahorrama en Consum bewezen een goed alternatief te zijn op de prijsklasse met stijgingen van 3,3% en 2,6%. De supermarktklasse heeft zijn quotum verminderd met 0,5%.

De hypermarktklasse blijft ondertussen maar dalen met een aandelendaling van 1,7% in 2013. "Het was niet veel waard dat de hypermarkten van Carrefour het jaar met positieve cijfers heeft afgesloten," zegt de directeur van Kantar. Eroski's hypermarktaandelen zijn gedaald met 9,6% en Auchan had een aandelendaling van 1,1%.

Volgens Valencoso zal de grote concurrentie de komende jaren bepaald gaan worden door verse producten. De groei van Lidl in 2013 is voornamelijk te danken aan de verkoop van verse producten. Dit was goed voor 30% van hun verkoop en de helft van hun omzetstijging.

Verdergaand op de evolutie van de prijs van de aandelen van verse producten over de afgelopen jaren heeft Mercadona de grootste stijging gehad van 0,9% tot 17,2%, gevolgd door Lidl met 0,2% tot 1,8%.

Bron: infoRETAIL
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer