Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
steeds meer tuinbouw op Fruit Logistica

“Contact buitenlandse telers moeilijker op Nederlandse beurzen”

Tholen - Op de Fruit Logistica staan jaar na jaar meer tuinbouwondernemers. Wat zoeken deze bedrijven op een handelsbeurs? Agrolux en Horticoop vertellen. "Contact krijgen met buitenlandse telers wordt op Nederlandse beurzen steeds moeilijker."

Ger van Burik vertelde het al: jaar na jaar staan er meer tuinbouwtoeleveranciers op de handelsbeurs Fruit Logistica. Volgens Van Burk is de belangrijkste oorzaak dat de Horti Fair niet meer wordt gehouden en men opzoek is naar een vervangende Internationale beurs. Ook Agrolux en Horticoop maken dit jaar hun debuut. "Vorig jaar zijn we gaan kijken", vertelt Nico van der Houwen van Agrolux. "Er staan veel klanten van ons en er komen potentiële klanten van over de hele wereld naar de beurs." Het gaat dan bijvoorbeeld om grote, Amerikaanse teeltbedrijven. "Die zijn op Amerikaanse beurzen, maar komen ook hierheen. Daarom zijn wij er ook."


Agrolux en Horticoop op eerdere beurzen

Telers uit Kazachstan
Voor Agrolux komt een steeds groter deel van de omzet uit het buitenland. Dit jaar heeft het bedrijf bijvoorbeeld verkocht aan Oezbekistan. "Op de beurs is de mogelijkheid telers uit Kazachstan of Oekraïne te ontmoeten. Die zie je ook niet elke dag." Behalve op de Fruit Logistica staat Agrolux ook op de IPM, in Gorinchem en misschien ook in Oekraïne. "Daar zagen we vorig jaar veel mensen lopen. Ook veel Hollandse telers, trouwens." Lopen de kosten dan niet de spuitgaten uit? Dat valt mee, vindt Van der Houwen. "Dat is ook hoe groot je het zelf maakt. In Berlijn hebben we maar een paar meter nodig."

Nieuwe strategie
De beursdeelname van Horticoop maakt deel uit van de nieuwe strategie van het bedrijf. "We evalueren onze beursdeelnames en zien een dalende trend in de bezoekersaantallen van de internationale beurzen, dicht bij huis: de Horti Fair en de IPM. Bovendien is er dit jaar helemaal geen Horti Fair. Onze doelgroep is wel internationaal en we willen dan ook graag in contact komen met de buitenlandse telers. Dat gaat moeilijker op de Nederlandse beurzen." Daarom heeft Horticoop besloten minder te focussen op deelname van Nederlandse beurzen. "We wachten niet meer tot de buitenlandse telers naar ons komen, maar komen naar hun toe. Op de Fruit Logistica willen we klanten opzoeken." Ook Duitse, Amerikaanse, Turkse en Afrikaanse beurzen worden door het bedrijf bekeken.

Grote tuinbouwbedrijven
Wie de toeleveranciers willen ontmoeten is duidelijk, maar zit de beursbezoeker ook op deze bedrijven te wachten? Fruit Logistica is immers een beurs gericht op handel. "Dat hoor je na afloop", belooft Brand. "Dat kan ik nu nog niet zeggen. Maar wij denken van wel – anders zouden we niet gaan. Er lopen mensen van veel grote tuinbouwbedrijven rond. Dat betekent dat wij daar ook moeten zijn."

Voor meer informatie:

Agrolux
IPM Hall 3.0 stand 3A59
Fruit Logistica Hall 3.2 A-16


Honderdland 175
2676 LT Maasdijk
Nederland
Tel. +31 174 610820
Fax. +31 174 610812
www.agrolux.com

Horticoop
IPM Hall 1.0 stand 1D35
Fruit Logistica Hall 3.2 A-07


Klappolder 150
2665 LP Bleiswijk
tel. 010 52 41 600
fax 010 52 16 702
www.horticoop.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer