The Greenery in drie jaar tijd van acht naar drie locaties
"We willen in de toekomst meer gebruik gaan maken van de teeltlocaties en deze intensiever inzetten voor klanten en directe klantverlading. Daar ligt een plan voor dat nog verder met telers en klanten ingevuld gaat worden", vertelt de woordvoerder. "Daarnaast willen we in drie jaar tijd het aantal locaties afbouwen van acht naar drie en de activiteiten centraliseren, waarbij we per locatie een productgroep of specialisme toewijzen, zodat we in de DC's onze processen verder kunnen standaardiseren en nog efficiƫnter kunnen werken. Met minder mensen willen we hiermee dezelfde prestatie leveren."
Over het aantal ontslagen - Fruitnet spreekt van een derde van de 1.200 medewerkers - wil de woordvoerder niks zeggen. "Fruitnet heeft deze informatie ook niet bij ons geverifieerd. De reorganisatie heeft over het volledige kernbedrijf plaatsgevonden. Met de mensen die boventallig zijn verklaard, zijn afspraken gemaakt over tot hoe lang zij nog voor The Greenery werkzaam zijn. Afhankelijk van het feit of er nog een plek voor hen is in de nieuwe organisatie, wordt het arbeidscontract ontbonden. Afgelopen vrijdag zijn alle beschikbare vacatures intern gepubliceerd en de komende twee weken krijgen de sollicitatieprocedures alle aandacht om onze mensen weer snel op de goede plek aan het werk te krijgen."
"De focus blijft onverminderd bij Retail liggen, maar dat betekent niet dat wij de Trade-klanten minder belangrijk vinden. Wat wij de laatste jaren hebben gezien, is dat zij andere wensen hebben voor de afhandeling van hun product. Binnen retail zijn er vaak specifieke wensen met betrekking tot verpakkingen, terwijl trade klanten meer op volume kopen en flexibel en snel willen laden. Bij retailklanten heb je meer zicht op de prognoses, terwijl je bij tradeklanten meer kunt inspelen op een wisselend aanbod in de markt."
Lokale productie blijft een focuspunt voor The Greenery. "Binnen commercie zijn Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk als focusmarkten benoemd en we weten dat het voor de twee laatstgenoemde landen belangrijk is om ter plaatse aanbod van product te hebben. In de tactische uitwerking van het strategisch plan is dit een belangrijk onderdeel." De woordvoerder vertelt dat het absoluut het streven is om marktleider te blijven als Nederlandse groente- en fruitleverancier. "We doen dit omdat we erin geloven en vertrouwen hebben dat deze strategie haalbaar is."
Bij de benoeming van interim directeur Okke Koo liet The Greenery weten dat het een tijdelijke aanstelling tot medio 2014 betrof. Volgens de woordvoerder is er geen reden om aan te nemen dat dit anders wordt. "De aanstelling van de nieuwe directeur is aan de Raad van Commissarissen."