Japan: Barcodes voor Aomori appels tonen unieke geschiedenis van vrucht
QR codes zijn in 1994 geĆÆntroduceerd door een dochter bedrijf van Toyota Motor Corp., maar waren eigenlijk in verval geraakt. Pas toen Blackberry smartphones de techniek gingen gebruiken voor het overbrengen van contactgegevens, werd er weer waarde in gezien.
Maar dat terzijde, de De Aomori appels hebben nu dus ook een individuele QR code gekregen waarmee de consument een hoop informatie over de appel kan verkrijgen. Als de code gescand wordt met een smartphone, kan de consument zien hoe de groei van de appel is verlopen en word de geschiedenis van de appel beschreven. Ze kunnen lezen van welke teler de appel afkomstig is en hoe ervoor gezorgd is en zelfs welke gewasbeschermingsmiddelen zijn gebruikt. Ook is er een foto en een bericht van de teler aanwezig om een wat hechtere "band" tussen consument en appelteler te vormen. De informatie zal beschikbaar zijn in het Japans, Chinees en Engels.
Het project zal ergens in het oogstseizoen van komende herfst van start gaan. Telers zullen stickers plakken met QR codes op appels die geƫxporteerd worden naar Taiwan, de belangrijkste exportmarkt. Iedere appel, ook die afkomstig uit dezelfde boom, zal zijn eigen code krijgen. Hiermee kunnen de telers namelijk zien waar de appel zich op dat moment bevindt. Zo kunnen ze de hele export route volgen.
Bron: Japandailypress.com