Misvormde groenten en fruit, die door supermarkten worden weggegooid, zullen speciaal in de aanbieding komen. Het publiek moet worden 'geleerd' dat het goede voeding is, zei Tesco, en de supermarkt moet de consumenten de juiste keuzes leren maken.
Matt Simister van Tesco zei dat Britse consumenten 'altijd het neusje van de zalm' kiezen als ze winkelen, waarmee ze 'oude, lelijke en misvormde' producten achterlaten voor de afvalberg. Hij zei dat de supermarkt de mogelijkheden verkent om meer producten zoals imperfecte wortelen en appelen aan te bieden om mensen aan te moedigen ze te kopen. De voorkeur van Britse consumenten is 'cosmetisch' beter dan die in Oost-Europa, waar men meer bereid is om misvormde producten te kopen.
Deze actie is ontstaan nadat Tesco eerder dit jaar toegaf dat tot twee erde van zijn voeding in de vuilnisbak eindigt, inclusief 68 procent van de verpakte salades, 48 procent van de bakkerijgoederen en 24 procent van de druiven.
Hoewel de EU-regels zijn versoepeld, hebben telers geklaagd dat ze routinematig gedwongen worden tot 40 procent van een gewas weg te gooien, omdat het niet voldoet aan de 'cosmetische normen'.
Source: telegraph.co.uk

Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Veel hinder en financiële schade bij Hessing Supervers en Smeding door boerenblokkades
- Overzicht vastgestelde subsidies NOW 1 in de AGF-sector
- Total Exotics B.V. wordt Dole Exotics B.V.
- Vijftigers hebben het het zwaarst op kantoor
- "Avocadomarkt krabbelt omhoog nu Peru op de rem trapt met exportvolumes naar Europa"
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-07 VK: Sainsbury’s investeert honderden miljoenen in prijsverlagingen
- 2022-07-07 "Ruimte voor 300 vestigingen van Getir in Nederland"
- 2022-07-07 "Vanaf deze zomer gaat de Vruchtgroenten Monitor live, Bananen zijn de volgende categorie"
- 2022-07-06 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-06 Kwartaalomzet Sainsbury's -4%
- 2022-07-06 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-05 Blokkades boeren bij distributiecentra supermarkten blijven voortduren
- 2022-07-05 NielsenIQ en GfK gaan fuseren
- 2022-07-05 Louis Delhaize en Intermarché gaan samen aankopen
- 2022-07-05 Hongaarse voedselprijzen zijn op twee na hoogste in de EU
- 2022-07-04 CBL: "Blokkades distributiecentra zijn onacceptabel"
- 2022-07-04 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren
- 2022-07-04 Lidl Italië opent 150 nieuwe winkels tegen 2024
- 2022-07-01 Carrefour lanceert de Zero Waste Box voor groente en fruit
- 2022-07-01 Morrisons rapporteert omzetdaling van 6,4%
- 2022-06-30 Aldi op zoek naar honderden nieuwe winkellocaties
- 2022-06-30 Superunie met NielsenIQ aan de slag voor marktdata
- 2022-06-30 Tomaten 24,6% duurder dan vorig jaar in Belgische supermarkt, perenprijs 18,5% hoger
- 2022-06-30 Servicesuper Plus troeft Dirk en Lidl af in Zomerrapport GfK
- 2022-06-30 AH-multifranchiser Ten Have zet teller op 25