Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
50 jaar paprika in Nederland

"Vermindering Nederlands areaal paprika geen lange-termijnoplossing"

Tholen - "Van mei tot september is Nederland de enige paprika-exporteur voor West-Europa. Laat de NMA het niet horen, maar als er hier geen paprika's geproduceerd worden, ligt er niets in de supermarkten. Toch weet Nederland geen prijs te maken. Dat stemt tot nadenken", sprak Cor Hendriks (Rabobank) gisteren tijdens de bijeenkomst voor 50 jaar paprika in Nederland.


Uitreiking eerste exemplaar van het kookboek 50 jaar paprika aan de twee jongste paprikatelers van Nederland: Kevin Kleyweg en John Overgaag. Beide zijn 25 jaar.

In het Horti Business Center in Honselersdijk vond gisteren de viering van 50 jaar paprika in Nederland plaats. Op uitnodiging van P8 stonden afgevaardigden uit de hele keten (tot aan de retail) stil bij het verleden, maar ook bij de toekomst van de paprikateelt in Nederland. Thijs Jasperse schetste de kleurrijke geschiedenis van de paprika in Nederland en de twee jongste paprikatelers (samen ook 50 jaar) ontvingen het kookboek 50 jaar paprika in Nederland. Ook de positie van de paprika werd besproken. "Paprika is gezond, gemakkelijk, kleurrijk en kent veel toepassing zowel gekookt, in salades en als snack tussendoor en past dus in alle consumententrends. Retailers in Noordwest Europa kunnen geen dag zonder paprika. Het imago van paprika is ongekend positief. Meer dan 50% van de huishoudens in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk eten wekelijks paprika en veel consumenten rangschikken paprika in hun Top 3 meest gezonde groenten en fruit." Toch was het niet alleen een feestelijke gelegenheid. Uit de presentatie van Cor Hendriks, sectormanager tuinbouw bij de Rabobank, ontstond een ietwat somber beeld. "Over vijf a tien jaar is 30% van de stoelen in deze zaal leeg. 30% van de sector kan met deze cijfers het vermogen niet in stand houden."




Spanje
Voor de paprika ziet het er helemaal niet zo slecht uit. De Duitse paprika-import groeit, de Britse paprika-import groeit. "Maar Nederland profiteert er niet van. Spanje neemt de markt over", ziet Cor Hendriks van de Rabobank. Het Spaanse product is goedkoper, het seizoen duurt steeds langer en de kwaliteit verbetert. Ook Israël zet een steeds beter product weg. Nederland daarentegen heeft te maken met wat kwaliteits- en imagoproblemen. Toch is dat niet de grootste concurrent voor de Nederlandse sector denkt Hendriks. Dat is Nederland zelf. "Van mei tot september is Nederland de enige exporteur voor West-Europa. Laat de NMA het niet horen, maar als er hier geen paprika's geproduceerd worden, ligt er niets in de supermarkten. Toch weet Nederland geen prijs te maken. Dat stemt tot nadenken."


Linksboven Cor Hendriks, rechts Thuis Jasperse, onder Kevin Kleyweg en John Overgaag

Het Nederlandse paprika-areaal is in 2013 voor het eerst in jaren gedaald en de prijzen zijn gestegen. Ook voor de komende jaren wordt een daling verwacht – maar dat is niet genoeg om de rentabiliteit te verbeteren. "Misschien tijdelijk, maar niet op de lange termijn. Als het areaal hier daalt en de prijzen goed zijn, wordt er elders bijgebouwd. Spanje breidt uit – en de kosten zijn daar lager. Er is dus meer nodig dan een krimp van het volume. Ook schaalvergroting is geen onderscheidende strategie", vervolgt Hendriks. "Zowel kleine als grote bedrijven draaien succesvol en komen in de problemen." Het lukt geen bedrijf om jaar na jaar in de top 10 van de branche te blijven.

Kansen
Kansen voor de paprika zijn er zeker, maar dan moet de producerende sector aan de slag. Van de handel en de retail is niet veel te verwachten, schat Hendriks in. "De grootste retailer, Schwarz Group, zet 69 miljard om. Daar marge vandaan halen, lukt niet. Alleen samenwerking gaat meer geld opbrengen: daarmee krijgen telers de regie in eigen handen." Steeds belangrijker voor de marges worden incidenten: het vastzetten van de energie, het weer en de kwaliteit van de verpakkingen. Daar liggen dan ook mogelijkheden. "De consument verandert van traditioneel naar hybride. Ze zijn kostengedreven, maar wisselen dat af met uitgaves aan luxe, emotie en beleving." Het belangrijkste volgens Hendriks blijft echter de samenwerking: Het delen van kennis en het op gang houden van de innovaties. "Houd mensen hier. Zorg dat de innovators uit Seed Valley ook een reden hebben om hier te blijven. Innoveer. Denk niet in kilo's, maar denk in het rendement op de Investering."

De middag werd vervolgd met een verdere stap in de samenwerking: het collectief bedenken van oplossingen voor de situatie. Volgend jaar wordt hier vervolg aan gegeven.