"Door een strategische bondgenoot van een duurzame business te worden, konden we dit soort plannen uitvoeren om zo de export te verhogen. Dit laat zien hoe kleine en middelgrote telers, die hun inkomen en kwaliteit van hun producten willen verbeteren, zouden moeten samenwerken", verklaarde hij.
Op haar beurt zei de coördinator van Asprosols bedrijfsplannen, Yesy Lalupú, dat dankzij het Agroideasprogramma vier verwerkingsfaciliteiten waren gebouwd en vierenhalve kilometer kabelsatelliet was aangelegd om biologische bananen te vervoeren van het teeltgebied naar de verwerkingsfaciliteiten. Het programma vergemakkelijkt ook de aanschaf van productiemiddelen voor de producenten, zoals apparatuur of een vrachtwagen en zorgt tevens voor het verkrijgen van certificaten om de waarde van de biologische productie op de markt te vergroten.
De omzet van de bananenexport naar de Europese eco-markten zou tegen eind volgend jaar hoger zijn dan $700.000 (€508.000). Om dit te bereiken moet het product meer dan 125.000 keer worden verkocht in 2014. Lalupú zei ook dat, in aanvulling op de verdienste met de verkoop van hun product op de Europese markt, ze nog eens een dollar per doos zouden ontvangen dankzij het Fairtrade-label. "Als we 125.000 dozen biologische bananen verkopen in 2014, zouden we ook $125.000 (€90.744) kunnen verdienen via het Fairtrade-label: een bedrag dat kan worden toegekend aan de ontwikkeling van sociale projecten, waarvan de telers van de associatie zouden kunnen profiteren", besloot ze.