Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Aldi sleept Dunnes voor de rechter in prijzenoorlog
De discounter Aldi begint deze week in Ierland een rechtszaak tegen rivaal Dunnes over het gebruik van zijn naam en prijzen in advertenties van Dunnes. De zaak is een hoogtepunt in de prijzenoorlog die woedt in de Ierse supermarktsector, die een waarde van €9 miljard heeft. De oorlog begon toen Aldi en Lidl hun martkaandeel in de sector uit probeerden te breiden.
Aldi beweert dat Dunnes inbreuk heeft gemaakt op zijn handelsmerk door het plaatsen van advertenties waarin de prijzen van verschillende producten worden vergeleken. Aldi zal naar verwachting betuigen dat de advertenties oneerlijk zijn, omdat de vergelijkingen niet like-for-like zijn.
Vergelijkende reclame is een steeds vaker gezien fenomeen in een sector waar de concurrentiestrijd steeds verhitter wordt. Vorig jaar spande Aldi al een zaak aan tegen Tesco in de periode voor kerst. Deze zaak eindigde met een schikking, nadat Tesco €150.000 aan een liefdadigheidsinstelling schonk en Aldi een aantal beloftes deed. Zo beloofde de keten geen misleidende prijsvergelijkingen te maken met producten die compleet verschillende ingrediënten bevatten of wijnen te vergelijken, die uit verschillende landen afkomstig zijn.
Toenemende concurrentie
De concurrentie in de Ierse supermarktsector groeit. In de 13 weken tot 23 november daalde de omzet van Tesco volgens de keten met 8,1%. De omzet in Britse vestigingen daalde met 1,5%. Ook uit statistieken van Kantar blijkt de schade die Tesco lijdt van de concurrentie van Aldi, Lidl en (de laatste tijd) Dunnes. Volgens deze data daalde het marktaandeel van Tesco in de 13 weken tot midden november met 26,5%, terwijl Aldi, Lidl en Dunnes hun marktaandeel versterkten.