Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Santiago Zapata: "Afname in 2013 licht gestegen"

Special Fruit pionier bij afzet kiwano in Europa

Tholen - Special Fruit was één van de pioniers van de verkoop van de kiwano in Europa en startte een vijftiental jaren geleden met de afzet van deze exoot. Oprichter van Special Fruit, François Maes kwam eind jaren 80 deze speciale vrucht tegen op een beurs, en daar werd zijn nieuwsgierigheid geprikkeld. De kiwano is familie van zowel de meloen als de komkommer. "We hadden toentertijd zelfs nog vrachtwagens rondrijden met dansende kiwano's erop", vertelt Santiago Zapata van Special Fruit.



Speciale vorm en stekelige schil

"De kiwano's zijn jaarrond beschikbaar bij Special Fruit en ze komen met name uit Nieuw-Zeeland, Ecuador, Portugal en Kroatië. Wat zo speciaal is aan de exoot, is de vorm en de stekelige schil. Dit doet de vrucht er niet meteen aantrekkelijk uitzien, het heeft iets raars. De kiwano kreeg zelfs een kleine rol in de film Star Trek. Daarnaast is het ook super gezond: het zit vol vitaminen en mineralen zoals calcium en magnesium en ze zijn rijk aan anti-oxidanten. De belangrijkste afnemers van deze exoot zijn de supermarkten. De kiwano's worden door supermarkten erg ondersteund en aanbevolen, zeker tijdens de eindejaarsperiode. Ook in de media komt er dan volop meer aandacht voor de exoten en daardoor staat de consument er meer open voor."



Volgens Santiago is de vraag de afgelopen jaren stabiel gebleven. "We verwachten in 2013 wel een lichte stijging in de afname. Deze gaat samen met een algemene stijging in de vraag naar exoten. Er zijn ook pieken en dalen in de afzet: Met kerst en Pasen is de vraag groot, maar dit daalt in de zomer. De prijsvorming van kiwano is vrij stabiel, maar wel afhankelijk van het seizoen. Er is bijvoorbeeld wel een prijsverschil tussen lokale import uit Europa of luchtvracht uit Ecuador."

Redelijk onbekend
"Tot op heden is de kiwano nog redelijk onbekend onder de exoten. De consument geeft nog steeds de voorkeur aan iets bekendere exoten zoals vijgen, papaja, passiefruit of physalis. Het vruchtvlees is lichtgroen en zeer sappig. Een belangrijk aandachtspunt is het bewaken van de koudeketen. Het product moet steeds bewaard blijven boven de 15°C, en een koelere temperatuur is nadelig voor de vrucht. Omwille van zijn zoete en frisse smaak heeft Special Fruit goede redenen om het product bekender te maken bij de eindconsument. We hebben bij de lancering van het product zeer actief het product gepromoot om het onder de aandacht te brengen. Nu willen we dit heropvatten in 2014 met tastings & flyers. Het is een zeer interessant product en we wensen er volgend jaar meer aandacht aan te besteden", besluit Zapata.

Voor meer informatie:
Special Fruit
Europastraat 36
2321 Meer - Belgium
Tel: +32-(0)3 3301792
Fax: +32-(0)3 3150843
info@specialfruit.be
www.specialfruit.be