Chauffeurs volledig gestuurd door transport-app met Windows 8

Euro Gijbels automatiseert logistiek proces

Tholen - Na het automatiseren van het inkoopproces bij EuroGijbels is in de afgelopen maanden ook geïnvesteerd om het logistieke proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen. De IT-manager van Euro Gijbels, Gert Thora, vertelt dat ze ongeveer een half jaar geleden zijn begonnen met deze ontwikkeling. "Op dit moment is het hele logistieke proces geautomatiseerd. Alle chauffeurs rijden met een nieuwe Nokia Lumia en daarop is Windows 8 geïnstalleerd. Wij hebben voor deze GSM een systeem ontwikkeld waarbij de chauffeurs alle informatie krijgen die ze nodig hebben."



Volledig automatisch gestuurd
"Velen in onze sector werken nog met de klassieke PDA's, maar dat zijn eigenlijk verouderde toestellen. Windows 8 is kersvers en daar zijn we best innovatief in", vertelt hij enthousiast. We maken gebruik van alle functies die het toestel heeft. De camera en het lampje wordt door de chauffeurs gebruikt om 's nachts de QR-code te lezen. De chauffeur moet zo weinig mogelijk handelingen doen. Er zit in zo'n GSM bijvoorbeeld een locatiesensor waarmee we kunnen zien waar de chauffeur is. Als een chauffeur aankomt bij een klant, 'scant' hij zichzelf in en krijgt hij alle belangrijke leverinformatie te zien. Zo weet hij aan welke poort hij moet zijn, welke code hij in moet geven op het paneel, etcetera. Ze worden volledig automatisch gestuurd door onze speciale transportapplicatie."



Gert geeft aan dat Euro Gijbels doorgaans 21 wagens rijdt. "Maar we hebben er 30, dus op drukke dagen, en zeker nu naar de feestdagen toe, worden er meer wagens gebruikt. Vroeger, voor de logistieke investering, kreeg elke chauffeur een papier mee, een rittenplanning. Maar het probleem was dan we dan wel altijd dezelfde chauffeur naar dezelfde plaats moesten sturen omdat hij alle specifieke codes en gegevens van de klanten wist. Over het algemeen wordt 's nachts geleverd en zijn klanten zelf niet aanwezig, dus je moet alles weten. Nu kunnen we iemand die nieuw is een half uur uitleg meegeven en naar de klant sturen. Alle informatie wordt stap voor stap door middel van foto's doorgegeven. Vervolgens kunnen wij hem live bijsturen. Stel dat een chauffeur nog terug moet naar een klant dan geven wij dat hier in. Wij hebben hier een dispatcher een routeplanner, die persoon is de hele dag aanwezig en volgt dat allemaal op. De applicatie is rechtstreeks gekoppeld aan de TomTom en staat ook live in verbinding met ons. Als chauffeur bij de ene klant vertrekt wordt hij automatisch naar de volgende klant genavigeerd."



Interne wijzigingen in de productiehal
Intern moest er in het logistieke proces ook heel wat gebeuren. "Op een pallet staan veel verschillende producten en die moesten allemaal een code krijgen. In de productiehal hebben wij op verschillende plaatsen een mobiele Ipad kiosk geïnstalleerd. Daaraan zijn labelprinters gekoppeld. Als een klant klaar is gaat hij naar die Ipad kiosk toe en scant zijn bestelling in met de camera van de Ipad. De Ipad gaat automatisch naar het juiste scherm van die bon print labels uit de mobiele printer. Daar staat een QR-code op en die QR-code wordt aangebracht op elke juiste eenheid. Zo kunnen die chauffeurs bij het inladen 'inscannen' en daarna 'uitscannen' bij de klant. Het is een hele wijziging geweest in procedures om dat scannen mogelijk te maken", legt hij uit. "Maar hier hebben veel tijd mee gewonnen. We werkten grotendeels nog met papier en kwamen vaak 's morgens tot de conclusie dat er pallets vergeten waren of verkeerde pallets waren ingeladen. Die fouten moesten meteen worden opgelost en dat kost veel tijd. Zulke zaken kunnen nu bijna niet meer misgaan."

Leeggoed
"Met het labelproces in de productiehallen zijn we al een half jaar geleden gestart. Alles moest ten alle tijden gelabeld zijn en op de juiste manier gaan, voordat we live konden gaan met de tweede fase, de logistieke app. Ook voor de klanten hebben we een groot voordeel: Vroeger werd leeggoed pas drie dagen na levering verwerkt en nu meteen dezelfde nacht. Zo kunnen er geen fouten meer gemaakt en wordt alles veel sneller gecommuniceerd en verwerkt in het systeem. Leeggoed in onze sector is toch een heel gevoelig iets, de EPS-kisten zijn veel waard", besluit Gert.

Voor meer informatie:
Gert Thora
Euro Gijbels NV
Acaciastraat 21
2440 Geel - België
T: +32(0)14 86 61 01
F: +32(0)14 86 62 40
E: info@eurogijbels.be
I: www.eurogijbels.be

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.