Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Spanje: kouder weer zorgt voor toenemende vraag citrus
Na een moeizame periode, toen het citrus niet echt kleurde in Spanje, heeft de sector de lagee temperaturen enthousiast verwelkomd. De komst van lage temperaturen heeft zowel de rijping van het fruit en de vraag verbeterd", vertelt Carlos Sancho, commercieel directeur van het ebdrijf Madremia SL. "Het verbruik begon vorige week toe te nemen en het lijkt erop dat de trend zich de komende dagen zal voortzetten. De warmte en het gebrek aan regen in het najaar is de oorzaak van de kleinere kalibers van de vroege mandarijnenrassen. Ook de Navelina's zullen kleiner zijn dan anders. Je zou kunnen zeggen dat de prijzen het formaat weerspiegelen. Op dit moment zijn de clementines op een matig niveau, terwijl sinaasappelen lagere prijzen bereiken als gevolg van de kleinere maten en grotere productievolumes."
Voor seizoen 2013/2014 verwacht Valencia een groei in citrusproductievolumes van 8% wat neerkomt op zo'n 3,2 miljoen ton fruit. Sinaasappelen stijgen het meest met een productie van 19% meer dan vorig jaar. Het gaat om een volume van bijna 1,7 miljoen ton.
Madremia exporteert citrus naar Europese markten zoals Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Polen, Italië en Tsjechië. Daarnaast worden er momenteel containers naar Dubai, Saudi Arabië en Brazilië gestuurd, waar de vraag toe lijkt te nemen. Het bedrijf uit Valencia verpakt haar citrus in allerlei verpakkingen onder de merken Madremia en Leyenda. Dit jaar hebben ze een nieuwe afbeelding op de verpakking, zodat de presentatie in lijn is met de kwaliteit van het fruit.