Tesco's verkoop daalt in 'uitdagend' derde kwartaal
In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet met 0,9% (excl. benzine), maar de omzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar daalde met 1,5%, in wat ze beschrijven als een "zwakkere kruideniersmarkt". De omzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar in de periode van dertien weken tot aan 23 november, daalde internationaal met 2,5% terwijl de totale omzet (excl. benzine) met 0,6% steeg.
De wereldwijde herstelstrategie van Tesco wordt nauwlettend in de gaten gehouden, gezien het bedrijf meer verkoopt in Japan en de VS en China als partner heeft. De resterende markten in Aziƫ en Europa waarin het actief is, dalen met respectievelijk 5,1% en 4%.
Bruno Monteye, senior analist voor onderzoeksfirma Bernstein, zei dat Tesco in het Verenigd Koninkrijk marktaandeel verliest aan zowel discounters (Aldi, Lidl) als aan kwaliteitsretailers (Waitrose, Sainsbury's) vanwege "het voortdurende probleem van een ongedifferentieerd aanbod".