
Jan Timmermans
Suzan van Kuppeveld van Frugi Venta ging met de handelaren de voorraadcijfers van het hardfruit langs, waaruit bleek dat de appelvoorraad op 1 november 248.000 ton bedroeg, 6% meer dan vorig jaar. De perenvoorraad bedroeg op dat moment 220.000 ton, wat 53% meer is dan vorig jaar, maar een stukje minder dan in 2011. De inleiding van Inge Ribbens over de markttoegangsdossiers is in een ander artikel terug te lezen (zie link).

Cees Verheij, Kees Oskam, Zweer van Aalsburg en Johan van Haarlem
Directeur Gert Mulder van Frugi Venta ging in op de nieuwe fase, die Frugi Venta met haar ledeningaat, na het verdwijnen van het PT. Hij vertelde dat de overheid ook een andere insteek heeft dan een aantal jaren geleden. "Als je zelf geen geld op tafel legt, komt er niets meer." De Frugi Venta-directeur vertelde dat Frugi Venta en DPA voorlopig niet fuseren, maar dat er zeer zeker wel een samenwerking is gestart, waarbij gezamenlijke projecten en dossiers door beide partijen worden gefinancierd. "We creëren een nieuwe stabiele situatie, waarbij geen geld verloren gaat."
Marja Slagmoolen van het Groenten FruitBureau blikte terug op de campagnes die op fruitgebied zijn gevoerd, zoals de Europese voorlichtingscampagne voor Conference-peren in Duitsland, Nederland en België, de zachtfruitpromotie, Elstar-campagne en Werkfruit. Ze gaf aan dat het met de kennis en houding ten opzichte van groenten en fruit over het algemeen wel goed zit, maar dat het bijpassende gedrag vaak uitblijft. De campagnes waren dan ook vooral gericht op gezinnen, met de nadruk op ouders met kids tot 12 jaar. Zo hebben de 117 winkeldemonstraties van VLAM en het GroentenFruit Bureau bij de Edeka en Globus aangetoond dat 57,6% na het proeven in de winkel Conference-peren daadwerkelijk kochten. Inmiddels is het tweede jaar van start gegaan en staan er 726 winkeldemonstratie bij meerdere Duitse retailers gepland.

Marja Slagmoolen
De tweede spreker was Herman Peppelenbos van de WUR, dat in opdracht van Frugi Venta met financiering van het PT onderzoek heeft gedaan naar de vraag hoe de consument ertoe te zetten meer groenten en fruit te laten eten. De aanleiding hiervan is de dalende consumptie. Een brede coalitie van Frugi Venta, Bakker Barendrecht, CBL, Emté, Hoogvliet, Kruidenier, Smeding, KHN, Van der Valk, Vroegop Windig, Wageningen UR, Erasmus MC en Variatie in de keuken doet mee aan dit onderzoek. Hij riep op tot het bijbrengen van kennis ("wie weet nu wat 200 gram groente is") en gaf aan dat het herhaaldelijk aanbieden bij kinderen werkt ("Nieuwe smaken worden pas na vijf tot acht keer geaccepteerd").

Herman Peppelenbos
In het rapport dat binnenkort verschijnt volgen actiepunten op maat voor verschillende doelgroepen. "Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de groenten en fruit wordt gegeten uit gewoonte. Daarom richten we ons op doelgroepen die open staan voor veranderingen, zoals aanstaande ouders, kinders die naar kinderdagverblijven en speelplaatsen gaan, studenten die uit huis gaan en ouderen die in een nieuwe fase komen. De meeste huishoudens hebben zo'n acht recepten die ze eindeloos herhalen. Als we op deze acht recepten variaties bedenken waarin 10% meer groenten en fruit is verwerkt en die daarnaast lekker zijn en eenvoudig zijn te bereiden, dan hebben we een hele wereld te winnen."

Herman Helsen
De laatste spreker was Herman Helsen van de WUR, die de aanwezigen bijpraatte over de suzuki-fruitvlieg. Deze fruitvlieg werd in 2012 voor het eerst gesignaleerd in kersenboomgaarden in de Betuwe en in de zwarte bessenteelt in Zeeland en verspreidde zich in andere gewassen. Momenteel zit er op ongeveer de helft van de locaties waar vallen zijn geplaatst de suzuki-fruitvlieg. De eerste vangst in Nederland was op een bedrijf waar eerder import-hardfruit werd verkocht. Herman vertelde dat er geen meldingen en klachten van handel en consument zijn geweest, maar dat er wel degelijk aantasting was, waardoor er waarschijnlijk veel aangetast fruit de handelsketen ingaat. "Met een gekoelde keten kan het verval van het fruit worden geremd."