Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Gunter Moens: "Hoe minder derden, hoe scherper de prijs"

Groothandel Vander Zijpen houdt keten zo kort mogelijk

Tholen - Groothandel Vander Zijpen uit Asse ontstond ongeveer 30 jaar geleden toen Michel Vander Zijpen de kruidenierszaak van zijn vader overnam. In 1994 startte het huidige Vander Zijpen NV, een AGF-groothandel die met name levert aan horecazaken en grootkeukens. "We zijn al deze jaren continue gegroeid", vertelt Gunter Moens, die al sinds 2005 bij het bedrijf werkzaam is. "In de loop der tijd hebben we besloten om ons vierde en vijfde gamma zelf te produceren en daardoor ontstond het bedrijf Foodshaker. Dit assortiment gaat van gemengde slasoorten tot volledige koude maaltijden."

Prijs/kwaliteitsverhouding
Gunter vertelt dat zijn klanten te spreken zijn over de goede prijs/kwaliteitsverhouding. "Dat ondervinden we uit de reacties van onze klanten. Deze gaan in testfases onze kwaliteit na en alles is altijd tiptop in orde. Ons productassortiment is heel breed. We voeren alle Flandria-producten van de Belgische Veilingen in en daarnaast zoeken we naar producten met de beste prijs/kwaliteitsverhouding in binnen- en buitenland om klanten tevreden te stellen. Een deel van onze producten importeren we rechtstreeks uit Nederland, Spanje en Italië. Hoe minder derden er tussen zitten, hoe scherper we de prijs kunnen maken. Ook kunnen we kosten besparen omdat we ons eigen dochterbedrijf Foodshakers hebben. Heel veel groothandels moeten via zo'n bedrijf aankopen en zijn daar afhankelijk van. Wij zijn hierdoor heel flexibel en leveren alles supervers. Het wordt hier klaargemaakt, in de vrachtwagen gezet en een uur later is het bij de klant. Vroeger huurden we een productielocatie bij de veiling en werkten hierbij samen met een ander bedrijf. Nu we alles 100% in eigen beheer hebben werkt alles optimaal." Volgens de handelaar is hun klantenportefeuille zo verspreid dat ze het hele jaar door voldoende werk hebben. "De verschillende pijlers houden elkaar in evenwicht. Alhoewel, kerst is bij ons een vrij kalme periode, dan is het in de horeca over het algemeen rustiger en gaan ook veel mensen op verlof."


Foodshakers

Vander Zijpen is onder andere gegroeid door overnames. "Daarnaast willen we in de toekomst meer klantengroepen gaan bedienen. Ons klantenbestand breidt zich nog steeds uit, en dat met name door mond-tot-mond reclame. Als de klant tevreden is, wordt dat doorvertelt. We leveren aan grootkeukens en horecazaken in heel België. Klanten kiezen voor ons omdat ze tevreden zijn over een constante kwaliteit en ons advies over een aan te kopen product. Vooral bij een overgangsperiode naar een nieuw seizoen is dat van groot belang. Klanten kunnen voor een volledig assortiment bij ons terecht, als ze iets speciaals wensen, gaan wij op zoek. 's Morgens vroeg gaan we zelfs nog speciaal naar Mabru om bepaalde producten, dat wordt zeker geapprecieerd." Hij ziet een lichte toename in het gebruik van versneden producten. "Er wordt meer en meer voor gemak gekozen, maar het aandeel niet-bewerkte producten blijft ook hoog."



Investeringen

Investeren hoort bij groeien. "Alles wordt strenger rondom voedselveiligheid en wij voldoen ook aan de strengste kwaliteitsnormen die momenteel gangbaar zijn. Niet alleen in de productie, maar ook in de koeling en het vervoer. We hebben de laatste jaren geïnvesteerd in een volledig nieuw wagenpark. Daarnaast vinden we foodmiles een zeer belangrijk onderwerp en investeren we in duurzaamheid. Ons hout en afval verwerken we hier apart en we proberen zo milieubewust mogelijk te werken." De toekomst ziet Gunter positief tegemoet en hij geeft aan dat ze willen investeren in de huidige klanten, maar ook nieuwe groepen willen aanboren. "Doel is toch om meer marktaandeel te genereren en dat kan op meerdere manieren. In België werken ze veel met aankoopcentrales waarbij ze hun risico spreiden door meerdere leveranciers te vragen. Tegenwoordig willen ze minder leveranciers, dat houdt in dat je de mogelijkheid hebt om eruit gewipt te worden of juist te blijven en marktaandeel te vergroten."

Voor meer informatie
Gunter Moens
Vander Zijpen N.V.
Z.4 Broekooi 103
1730 ASSE
Tel: +32 (0)2 466 25 10
Tax: +32 (0)2 466 98 11
[email protected]
www.vanderzijpen.com