Leden AGF Trendcafé bezochten Landmarkt
In 2009 verliet Thijs van Banning zijn toenmalige werkgever Albert Heijn om samen met compagnon Harm van Dijk een nieuwe verkoopbeleving in de markt te zetten. Het werd Landmarkt aan de rand van Amsterdam.
"We wilden duurzaam en de keten zo kort mogelijk maken door producten te verkopen zo direct mogelijk bij telers vandaan." Dat dit eenvoudiger klinkt dan het is, ervoeren de ondernemers aan levende lijve.
Landmarkt is geen exclusieve supermarkt met alleen een aanbod luxe producten in het hogere segment. "We zijn niet wars van A-merken en verkopen naast melk die vers van de boer komt ook Nutricia chocomel. Daarnaast bieden we een assortiment basisproducten waarmee de winkel toegankelijk wordt voor een breed publiek", aldus Banning.
Samen met Harm van Dijk heeft hij er twee jaar over gedaan om de benodigde vergunningen te bemachtigen en te kunnen starten in het pand dat voorheen dienst deed als tuincentrum.
Inspireren
Landmarkt werkt samen met honderden kleinere leveranciers zoals boer Vink die niet alleen hardfruit levert maar ook sap, chutney en jam. Met Landmarkt heeft Banning zich als doel gesteld de consument bewuster te maken waar voedsel vandaan komt.
Wie zijn boodschappen doet bij Landmarkt, krijgt er beleving bij. In de horecahoek worden de producten uit de winkel gepresenteerd zodat boodschappen doen, vermaak voor de kinderen en relaxed lunchen of een bakkie doen, hand in hand gaan.
"Landmarkt gaat over lekker, leuk, inspireren, kennis en kunde", zegt Banning. Door het jaar heen worden diverse evenementen en excursies georganiseerd. Regelmatig promoten de leveranciers van verse producten hun waar in de winkel.
Activiteiten die door de klanten bijzonder worden gewaardeerd. Evenals de festivals en excursies die Landmarkt regelmatig organiseert.
Leerschool
Bij de start van Landmarkt was al een groei in aantal vestigingen voorzien. De tweede vestiging die opende in Apeldoorn, bracht echter niet het succes waar Banning en Van Dijk op hoopten met als gevolg een faillissement en de focus terug op Amsterdam waar een doorstart werd gemaakt.
"Beter één winkel die winst maakt, dan vier die verlies draaien. In Apeldoorn realiseerden we slechts een derde van de omzet die we hier draaien. We hadden daar te maken met een heel ander type klant. Het faillissement heeft een grote wissel getrokken op ons als ondernemers persoonlijk, maar was tevens een zeer waardevolle leerschool en een bijzonder grote drive om er hier in Amsterdam alsnog een succes van te maken."
In de winkel hebben alle medewerkers er een rol bijgekregen. Zo koopt de bakker ook het brood in en hetzelfde geldt voor de kaasspecialist. De voornaamste ontwikkeling in het concept van Landmarkt is dat de supermarkt veel meer zelf wil doen. Wekelijks komt er een rund binnen dat volledig wordt verwerkt en verkocht.
Daarnaast werkt Landmarkt samen met een aantal strategische partners zoals Le Perron voor het brood en de Best Fresh Group voor groente en fruit. Daarmee kwam direct een klein kritiekpuntje van de leden van het AGF Trendcafé op Landmarkt aan het licht. Voor een aantal producten die in de winkel lagen, wisten de groentehandelaren wel een alternatief waarvan de herkomst dichterbij gevonden kon worden, dan nu het geval was.
Weekendklanten
Als je als consument 'leuk' boodschappen wilt doen, dan is Landmarkt zeker een goede optie. Daarnaast wordt een breed assortiment lekkere en duurzame producten aangeboden, waar je het weekend gemakkelijk mee door kunt komen. Dat dat vaak gebeurt, is terug te zien aan de bezoekersaantallen die zich concentreren aan het einde van de week. Wekelijks ontvangt Landmarkt 5000 – 6000 klanten.
Ook heeft Landmarkt voorzichtig een start gemaakt met online verkoop. "We vragen ons al langere tijd af hoe je geld kunt verdienen aan online verkoop", zegt Banning. We proberen dat uit met 20 – 50 klanten in het bedrijfsleven die bij ons digitaal boodschappen doen voor de bedrijfslunch. "We zetten bij hen als het ware de koelkast vol waarmee we voor hen de lunch verzorgen.
Het AGF Trendcafé is een initiatief van ketenmagazine CHAIN, Retail Instituut Nederland en Frugi Venta.
Vier maal per jaar wordt een bijeenkomst georganiseerd met inspirerende sprekers, leuke excursies waarbij ketenspelers uit alle schakels in de keten elkaar ontmoeten. Meer informatie: www.agftrendcafe.nl
Auteur: Wilma van den Oever, Frugi Venta