All Day Long-awards bekronen BASF Antwerpen en SAP België

Naar aanleiding van een grootschalige enquête die All Day Long* organiseerde, werden 26 november de All Day Long-awards 2013 uitgereikt bij de winnende bedrijven: BASF Antwerpen en SAP België in Evere. De prijzen worden uitgereikt door Kim Gevaert, All Day Long-ambassadrice.

Waarom BASF Antwerpen en SAP België de awards op zak mogen steken? Omdat ze gezond eten en bewegen als een volwaardig onderdeel van de lokale bedrijfsstrategie beschouwen. In beide bedrijven gaat het om een tweerichtingsverkeer: zowel de werkgever als de werknemers zetten zich op vele vlakken samen in voor een evenwichtige work-lifebalance. Kortom: een win-winsituatie.


BASF (v.l.n.r.): Frans De Wachter (algemeen directeur VLAM), Wouter De Geest (gedelegeerd bestuurder BASF), Sharon De Bondt (nam de enquêtes af bij BASF) en Kim Gevaert (All Day Long-ambassadrice)

BASF Antwerpen: van B-Frit naar B-Fit
Sinds 2011 motiveert BASF Antwerpen zowel haar dag- als nachtmedewerkers om evenwichtig te eten en bewegen onder de noemer B-Fit. Het overkoepelende gezondheidsprogramma wil tegelijkertijd informeren, sensibiliseren en activeren. Elke Verwerft, bedrijfsarts bij BASF Antwerpen, is erg trots op het project: "Wij praten niet alleen over gezonde voeding en beweging, maar bieden het ook aan in de vorm van aangepaste B-Fit menu's en leuke activiteiten onder de middag, waaraan iedereen deel kan nemen. En het aantal enthousiastelingen blijft stijgen!"


B-FIT team van BASF

SAP België: Gezondheid en duurzaamheid gaan hand in hand
Bij SAP België in Evere speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol. Johan Timmermans, de Facility Manager/Preventieadviseur van dienst, vat het zo samen: "Voor gezondheid en duurzaamheid kiezen, doe je in één beweging. Zo bieden wij al onze medewerkers en bezoekers dagelijks gratis appelen en dagverse biosoep aan. Het ligt voor de hand dat we voor inlandse appelen kiezen en deze aankopen bij een groente- en fruithandelaar in de buurt."

All Day Long hoopt dat andere Belgische bedrijven door deze award en uitreiking geïnspireerd worden. Want: gezond eten en bewegen is makkelijker dan je denkt, ook op de werkvloer.


SAP België (v.l.n.r.): Frans De Wachter (algemeen directeur VLAM), Bertrand Andries (SAP), Johan Timmermans (SAP) en Kim Gevaert (All Day Long-ambassadrice)

Uit de enquêteresultaten blijkt alvast dat er heel wat inspanningen gebeuren op het terrein. In 92% van de deelnemende bedrijven kunnen de medewerkers over gratis water beschikken. En bij 42% van hen bestaat het totale drankenaanbod voor minstens 50% uit water en afgeleiden, zoals thee en koffie. Een goede zaak, want meer water betekent dikwijls minder frisdrank. Exact 50% van alle deelnemende bedrijven biedt vers fruit aan op het werk. Vaak in de vorm van een gratis fruitmand, die wekelijks of maandelijks wordt geleverd. Wellicht is dit hoge cijfer deels te wijten aan het fiscale voordeel dat de overheid hier twee jaar gelden aan koppelde. Tot slot zet 46% van alle deelnemende bedrijven haar werknemers aan om meer te bewegen. Een mooie evolutie.

*All Day Long is een initiatief van de Belgische telers van groenten en fruit met de steun van de Europese Unie en de binnenlandse handel ter promotie van de groenten- en fruitconsumptie; www.alldaylong.be.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.