Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patricia Hoogervorst: Met Sweet Sensation boren we nieuwe doelgroep aan

"Als appelclubrassen slagen op overvolle markt, dan peren zeker"

Tholen - Toen Patricia Hoogervorst, productmanager hardfruit van The Greenery, werd gevraagd om op de Kennisdag Fruitteelt - georganiseerd door NFO, PPO Fruit en PT -wat te vertellen over het perenconcept Sweet Sensation, moest ze geen seconde nadenken. "Ik heb namelijk een heilig geloof dat dit ras het gaat maken, maar tegelijkertijd hoor ik veel scepsis in de markt waarom dit ras wel zou gaan slagen."


Patricia Hoogervorst

Volgens Patricia is die potentie van het ras er zeker. "Wij geloven in rendement voor alle schakels in de keten, van telers tot licentiehouders en retailers. Marktanalyse toont namelijk de ruimte in de markt voor clubrassen bij de peren. Tot nu toe staan de clubrassen bij peren nog in de kinderschoenen, terwijl de appelclubrassen aantonen dat er ruimte is voor concepten in het schap. Het binnenlandse retailschap bestaat inmiddels voor 15% in volume en 20% in waarde uit clubrassen. Als dit bij appelen lukt op een overvolle markt, moet dit bij peren ook lukken!"



Sweet Sensation is volgens Patricia niet zomaar een peer. "We hebben het concept geïntroduceerd na instore tests bij retailers, smaakonderzoek en onderzoek naar de juiste branding. Hieruit blijkt dat retailers enthousiast reageren dat het uiterlijk van de peer in combinatie met de branding hoog gewaardeerd wordt door de consumenten. We denken hiermee een nieuwe groep consumenten aan te spreken, die nu nog weinig peren consumeert en de consumptie van peren te verhogen met een uniek en smaakvol product."


Sweet Sensation is dit seizoen via diverse licentiehouders onder andere te koop bij Jumbo, Colruyt, Carrefour, Edeka, Auchan, E.Leclerc, Morrissons, Sainsbury's en Tesco.


"Circa dertig tot veertig procent van de huishoudens in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk koopt geen peren. De aankoopfrequentie is weliswaar stabiel, maar circa 50% lager dan bij appels. Met name jonge mensen en alleenstaanden kopen te weinig peren", vervolgde Patricia. Doelstelling is om in landen en gebieden waar geproduceerd wordt een goede thuismarkt te ontwikkelen, in nauw contact met de retailers of zij het nieuwe ras zien zitten om vervolgens een jaarrond aanbod te creëren.

Het doel dat voorop blijft staan, is volgens de productmanager niet het maximale areaal, maar een maximaal rendement. "Momenteel staat er in Nederland op een areaal van 8200 hectare peren, waarvan circa 75% Conférence, waarbij het Conférence-areaal snel uitbreidt. Wij richten ons met Sweet Sensation in Nederland op zo'n 420 hectare, 5% van het Nederlandse areaal. Sweet Sensantion geeft een goed rendement per hectare en sluit aan op de vraag uit de markt."



De scepsis op het rendement van Sweet Sensation wees Patricia met een rekensommetje van de hand. Volgens de berekening kan het ras over dertig jaar meer opbrengen dan Conférence-peren, waarbij ze uitging van een prijs van 0,85 euro bij een opbrengst van 35 ton per hectare en van 0,80 euro bij een opbrengst van 40 ton per hectare. Ze vergeleek deze cijfers met een prijs van Conférence-peren van 0,50 euro bij 55 ton per hectare en 0,55 euro bij 50 ton per hectare. "Ook PPO concludeert dat bij een opbrengstprijs van 0,82 euro per kilo het rendement van Sweet Sensation zonder GMO hetzelfde is als van Conférence met een opbrengstprijs van 0,60 euro. De strategie is om met Sweet Sensation uit de negatieve prijsspiraal te blijven. Onze beste teler had vorig jaar een middenprijs van 1,30 euro!"



www.sweet-sensation.eu