Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Manden en stoffen tasjes ook vaak gebruikt op de markt"

Fruit belandt niet bij iedereen in plastic tasjes

Dunne plastic tasjes: ze zijn praktisch, maar voor het milieu zijn ze een verschrikking. Ze vergaan pas na eeuwen en kunnen via omwegen ook in de voedselketen terecht komen. De Europese Commissie overweegt dan ook om de -vooral uit polyetheen geproduceerde -tasjes te verbieden. Een zaak met twee kanten, zeggen markthandelaren. Ook hier wordt een hoop in plastic tasjes verpakt. Maar vergeleken bij een supermarkt belandt hier bij veel klanten al opvallend meer groente en fruit in milieuvriendelijke stoffen tassen of in een klassieke mand.
 
Een markthandelaar noemt de mand van een vaste klant de "ideale marktmand". Niets wordt fijn gedrukt en de groenten kunnen 'ademen'. "Men mag best zien wat ik koop", zegt de klant. Ook stoffen tassen, die jaren gelden op de markt uitgedeeld werden, zijn ideaal voor marktinkopen. Papieren tassen zijn wat minder. Wanneer deze namelijk vanuit de koelruimte in ruimtes met warmere temperaturen terechtkomen, raken ze doorweekt en kunnen ze scheuren. Ook voor sommige gedroogde vruchten zijn ze ongeschikt, deze kunnen namelijk aan het papier blijven plakken.

Een ander voorbeeld is een markthandelaar die een preistengel in krantenpapier wikkelt, die vervolgens in de stoffen tas van een klant belandt. De veldsla wil de klant echter in een plastic tasje verpakt hebben, 'omdat deze een beetje vochtig is'. De handelaar vertelt: "Men kan al een hoop plastic besparen als de klanten het willen, maar velen geven nog de voorkeur voor een plastic tasje." Toch stelt hij vast dat manden een trend vormen. Circa 30 procent van de klanten, zo schat hij, zien af van het gebruik van plastic en geven de voorkeur aan de milieuvriendelijke variant.
Publicatiedatum: