Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Guy Claessens: "Vraag en aanbod crosnes stijgen"

"Geschilde Gieser Wildeman steeds meer in trek"

Tholen - De Gieser Wildeman-peer is een typisch najaarsproduct. "We verkopen deze vanaf begin oktober tot eind december", vertelt Guy Claessens van Groothandel Claessens. "Vanaf januari gaat de verkoop sterk naar beneden. Er zijn er wel nog beschikbaar maar de verwerking in gerechten neemt dan af. In de herfstperiode wordt deze peer vaak verwerkt in wildmenu's en ook met de feestdagen zijn ze heel populair. Als eetpeer is de Gieser Wildeman eigenlijk niet te gebruiken, tenzij na zeer lange rijping."



Geschilde Gieser Wildeman ook erg in trek
Guy geeft aan dat de belangrijkste afnemers van deze stoofperen restaurants zijn. "Het is een heel klassiek product dat populair en lekker is bij wildgerechten. Het korrelige en witte vruchtvlees is heel smaakvol. Na lang koken wordt het vruchtvlees roder, wat ook dikwijls wordt aangesterkt door bijvoorbeeld rode wijn." Volgens de handelaar zijn de verse nog steeds geliefd en verkopen ze goed. "We bieden ook geschilde peertjes in rode wijnsaus. Deze zijn de laatste jaren ook erg in trek en zijn volgens mij voor meer keukens toegankelijker aangezien ze op deze manier sneller te verwerken zijn. Ook de toenemende personeelspost in de horeca zijn factoren, die de chefs dwingen om meer 'halfklare' producten te gaan aankopen. De geschilde peertjes worden met name door de horeca afgenomen, maar we zien ze ook meer en meer opduiken in de supermarkten en de retail, weliswaar in kleinere verpakkingen. De consument lust ze blijkbaar ook wel."

Tussen de verse en geschilde peren is over het algemeen een klein prijsverschil. "De verse volgen uiteraard de marktprijs maar de geschilde worden verkocht aan vaste prijzen per seizoen. Dit is ook wel handig voor de berekening van de foodcost in de horeca. De prijzen van de Gieser Wildeman liggen heel normaal dit jaar. Zelfs beter dan vorig jaar. Toen was er minder oogst en dus hogere prijzen."

Crosnes

Een ander product dat met name in het najaar wordt afgezet zijn de crosnes. "Dit zijn voedzame knolletjes afkomstig uit planten uit Japan en China. De crosnes zijn de ondergrondse uitlopers van deze planten en wordt ook wel Japanse aardappel genoemd. Deze specialiteit wordt reeds lang geteeld in Frankrijk en is sinds enkele jaren ook in Belgiƫ verkrijgbaar. De aardse smaak doet denken aan schorseneren of artisjokken. De bereiding van crosnes is heel simpel: gewoon kort aanbakken in de pan. Met boter of olijfolie zijn ze het lekkerst."



"De crosnes worden met name door de betere restaurants afgenomen, al komt er de laatste tijd ook meer vraag van de hobbykoks. We zien elk jaar een lichte stijging in de vraag. Enkele jaren geleden was het product bijna totaal onbekend, maar nu zien we de vraag licht stijgen alsook het aanbod op de markten. Crosnes zijn niet zo heel goedkoop aangezien ze klein zijn en er dus veel van moet oogsten om wat volume te hebben. De prijzen variƫren, maar zijn wel interessanter dan vroeger aangezien er nu meer producenten zijn die deze knolletjes beginnen te telen. We kopen dit product meestal via Frankrijk, maar zien ze de laatste jaren ook verschijnen op onze Belgische veilingen."

Voor meer informatie:
Guy Claessens
Groothandel Claessens
St. Pieterszuidstraat 37
8000 Brugge
Tel: +32 (0)50 310 130
Fax: +32 (0)50 310 133

Horeca Markt
Cash & Carry
Jacob van Arteveldestraat 3
8000 Brugge
www.groothandelclaessens.be
[email protected]