Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het verhaal achter Vershuys en Truus.nl

E-Commerce in AGF centraal tijdens AGF Trendcafé bij ING



Tholen - Gisteren werd het vierde AGF Trendcafé georganiseerd, een initiatief van Retail Instituut Nederland, CHAIN en Frugi Venta. Na een excursie bij Landmarkt (waarover later meer), werden de 90 deelnemers uit de hele AGF-keten ontvangen bij het hoofdkantoor van ING in Amsterdam om een antwoord te krijgen op de centrale vraag 'Moeten we ons als AGF-sector gaan opmaken voor veel meer E-commerce of zal het zo'n vaart niet lopen?'


Dirk Mulder

Volgens Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING, is het eerste het geval. Hij gaf in zijn inleiding aan een aanhoudend hoge groei van de online omzet te verwachten. "Nu is circa 6-7% van de retailomzet online. De verwachting is dat dit gaat groeien naar circa 30%." Mulder verwacht in de toekomst een e-commerce landschap van een 3-5 tal grote (Europese) spelers, aangevuld met een aantal grote merkbedrijven (leveranciers en retailers) en een aantal nichespelers.


dagvoorzitter Maurice Wubben

"Internet is meer dan alleen verkoop. De informatie- en communicatiefunctie van internet matcht prima met de speerpunten van de sector, zoals traceerbaarheid, voedselveiligheid, gezondheid en verhoging van de AGF-consumptie. Toename van de verkoop via internet leidt tot andere ketenverhoudingen", zei Mulder. Hij riep de aanwezigen op om mee te gaan met de ontwikkelingen. "E-commerce hoeft geen enorme investeringen te vereisen, maar is een proces van leren. Het biedt de sector de kans om de keten effectiever, transparanter en interactiever te maken."


Marvin Deckers

Het eerste praktijkverhaal kwam van oprichter Marvin Deckers van Vershuijs.com uit Venlo. De online verssupermarkt bezorgt erkende versproducten uit de buurt bij de consument thuis. Het grote voordeel hiervan is dat er volgens de internetondernemer écht een vers product wordt geleverd, middels een kortere keten. In 2011 maakte Vershuijs een doorstart na de overname door Plus Benders. Inmiddels zijn ook de dagelijkse boodschappen te bestellen bij PLUS. "Eén van de lessen die we geleerd hebben is dat we droge kruidenierswaren nodig hebben. Toen we alleen vers leverden, was de gemiddelde aankoop per mandje 40 euro. Nu is dat 96 euro."



Deckers is er heilig van overtuigd dat het online boodschappen doen, gaat toenemen. "Tien jaar geleden had je wat uit te leggen als je een elektrische fiets had. Tegenwoordig zie je tal van veertigers erop rijden. Je moet jezelf gewoon een beetje gemak gunnen. Veel consumenten hebben de perceptie dat die boodschappen online duurder zijn, maar wij hanteren dezelfde - en soms zelfs een lagere prijs als de Plus Supermarkt en we scoren gemiddeld een 8,8 op versheid. Inmiddels groeien we met een factor 3 per jaar en rijden we met zes auto's in het gebied tussen Nederweert, Eindhoven en Roermond." Op de vraag van Cees den Hollander of Vershuys ook geld verdient, antwoordde de ondernemer: "We zitten nu een jaar van het break even point af."


Alexandra Jankovich

Alexandra Jankovich van SparkOptimus hield een presentatie over E-commerce in de Foodsector. Volgens haar zijn voor de digitale consument een drietal thema's van belang, namelijk toegankelijkheid, transparantie en relevantie. "Door de toenemende digitalisering hebben consumenten altijd en overal toegang tot (food gerelateerde) informatie. De food sector moet gezamenlijk de drie thema's klantgericht vormgeven om het aantal klanten, sales en loyaliteit te verhogen."


Christian van Someren

Christian van Someren was de laatste spreker en ging openhartig in op zijn ervaringen met Truus.nl, dat inmiddels niet meer bestaat. "Operatie geslaagd, patiënt overleden", zo luidde de conclusie van de ondernemer. Hij loofde de organisatiestructuur, de innovativiteit van het platform, maar gaf aan dat de logistieke en picking kosten veel hoger uitvielen dan verwacht met als resultaat dat de operationele en logistieke kosten 50% uitmaakten van de burn rate.



Ook heeft hij veel leergeld betaald aan zaken als Google Adwords, waar hij naar eigen zeggen duizenden euro's heeft uitgegeven en geen geld aan heeft verdiend. De belangrijkste les voor de AGF'ers in de zaal noemde hij de samenwerking tussen logistiek, ICT en commercie. "Om break even te draaien in food, heb je toch 22.000 tot 25.000 orders per maand nodig."


Wout van Es (FruitWorld), Harro van Rossum (Combilo), Jacco Vooijs (Harvest House), Mariette van der Linden (Green Diamonds) en Ben Groenewegen (Purple Pride)

In de nabespreking zagen veel aanwezigen zeker de voordelen van E-Commerce voor de AGF-sector, zoals het uitwisselen van informatiestromen, maar uit de inleidingen bleek toch ook wel dat het een weg van lange adem is en dat enige financiële armslag noodzakelijk is. Stapt een Zalando-achtige partij de komende jaren in AGF of gaat een AGF-partij zich storten op E-commerce? Met deze vragen, maar ook met een goed stampottenbuffet achter de kiezen, keerden de deelnemers aan het AGF Trendcafe huiswaarts.


Hans Renia (Nunhems), Frank Pijpers (Levarht) en Geert-Jan Meijer (Bunzl)


Mireille Schreurs (ING), Twan Wijnen (Wijnen Square Crops), Bas van Leeuwen (Westburg) en Jacco Vooijs (Harvest House)


Mijn Keukentuintje van Fossa Eugenia en snoeppaprika's van Westland Peppers in de Goodybag