Franse groentenexporteur Le Dauphin investeert in verwerkingslocatie
Het pand van Le Dauphin
Verreweg het grootste deel exporteert Le Dauphin richting het Verenigd Koninkrijk en de Benelux, aangevuld met wat export richting Scandinavië en Oost-Europa. Mogelijke nieuwe markten zijn de lokale Franse markt en de Duitse markt, waar het bedrijf nu nog niet actief is. In Nederland werkt Le Dauphin voornamelijk samen met groothandels en exporteurs. "Retail wordt in Nederland voornamelijk beleverd in nauw samenswerkingsverband met handelshuizen, wat in de rest van Europa bijna altijd rechtstreeks gaat", zegt Jeroen.
Jeroen met bloemkool
"Wij proberen ons te onderscheiden met service en kwaliteit. Nu zeggen heel veel mensen dat ze dat doen, maar als je echt de wensen van de klant probeert in te vullen, dan komt ie ook terug", zegt Jeroen. "Voor Bretonse begrippen hebben we ook redelijk wat personeel, maar dat heb je in onze optiek nodig om een goede constante kwaliteit te garanderen. Wij maken tussen alle depots van Prince de Bretagne een selectie en maken daarnaast ook nog eens een selectie tussen de telers. Dat kun je alleen doen als je voldoende personeel hebt. Sinds afgelopen jaar hebben we speciaal iemand aangetrokken om het biologisch pakket uit te breiden. Wij bieden echter de bloemkool aan, zoals de klant hem wenst, of dat nou gedopt, geseald is of in roosjes. In ons eigen modern pakstation kunnen we klantspecifiek verpakken volgens de wensen van alle Europese supermarkten."
Steeds meer mixladingen
Jeroen noemt het aloude veilingsysteem van Prince de Bretagne een mooi systeem, maar is wel een voorstander van een modernisering van het afzetsysteem. "Wij geloven in een sterke veilingsorganisatie, maar men moet meer luisteren naar de wensen van exporteurs en handelshuizen, anders gaan we op een keer klanten verliezen. Wij proberen voorop te lopen op kwaliteitsgebied, maar met het huidige systeem kan die kwaliteit nog wel eens in het gedrang komen. Een groot voordeel van de veiling vind ik wel dat bij doordraai de groenten ook echt worden weggegooid. Als dergelijke producten in de handel blijven circuleren, heb je er anders weken last van."
Het bloemkoolseizoen is alweer even onderweg. "Vanaf september/oktober is het warm geweest. Hierdoor kwam de bloemkool drie weken eerder op de markt en dat heeft geresulteerd in een moeizame afzet. Duitsland is gestart met importeren, maar Polen zit nog in de weg voor de Russische markt, Nederland heeft nog eigen bloemkool en België begint nu eindelijk leeg te raken. Vraag en aanbod zijn niet in balans geweest en daardoor is er de afgelopen weken veel bloemkool doorgedraaid. Ook voor de kwaliteit is het extreme warme weer niet ideaal geweest. We lopen nu drie weken voor, maar er zal daarom ook een periode volgen, dat we geen bloemkool hebben en dat zal niet eens zover weg zijn", verwacht Jeroen. Hij is echter niet voornemens om vanwege die reden een voorraad op te bouwen. "Dat is kortetermijndenken. Onze klanten verwachten een vers product."
Veel vraag naar gekleurde wortelen
Le Dauphin heeft de laatste jaren haar pakket uitgebreid met de zogeheten vergeten groenten. "De Franse gastronomie heeft een naam wereldwijd en hierdoor willen onze exportklanten per se sommige producten, zoals paarse wortelen, uit Frankrijk hebben. Het is een interessante markt, maar het blijft een kleine markt die het geld ervoor wil betalen. Is er echter ook maar iets teveel product, dan stort de markt ook gelijk in. Ook de afzet van mini-groenten neemt toe. Bijvoorbeeld in de week voor Kerst pakt ook de retail deze groenten mee, maar in de rest van het jaar verkopen we de mini-groenten hoofdzakelijk aan horecagroothandels en foodservice."
Mini-groenten
"De artisjokkenproductie in Bretagne neemt jaarlijks af. Het is een heel arbeidsintensieve teelt en als je daar je personeel voor in moet zetten, kan dat bijna niet. Een product als savooiekool wordt hier daarentegen elk jaar een groter product", vertelt Jeroen. "Het voordeel van dit gebied is dat je hier eigenlijk altijd wel kunt oogsten. De klimatologische voordelen van Bretagne worden vaak onderschat. Het is hier echt een topklimaat voor de groenteteelt. Daarbij werkt men hier hard aan de ontwikkeling van betere rassen. Elk jaar komt er wel een variëteit bij, die beter is op het gebied van blad, kleur of meeldauwresistentie."
De grootste bedreiging voor de teelt in Bretagne zit'm volgens de exporteur niet in arbeidskosten of logistiek, maar is de ontwikkeling van productiegebieden in andere herkomstlanden. "Spanje schijnt veel bloemkool te hebben en daarmee zijn de voortekenen niet in ons voordeel. Zonder klimatologische problemen, kan het een moeilijk seizoen worden. Maar - en dat is het leuke van ons vak - je weet nooit hoe een seizoen zal lopen. Wel is mijn ervaring dat je het seizoen beter met een achterstand in de teelt kan beginnen, dan met een voorsprong. Weggegooide bakken verkoop je immers niet meer."
Voor meer informatie:
Jeroen Bosschaart
Le Dauphin
ZI des Carmes - BP 62
29250 Sant Pol de Leon
Tel: 0033-298692622
jeroen@ledauphin.fr
www.ledauphin.fr