"In de Verenigde Staten blijven we actief in een zeer competitieve markt met lage inflatie. Met een beperkte omzetgroei slaagden we erin ons marktaandeel in het supermarktsegment te vergroten en ons marktaandeel op de all-outletmarkt te behouden. We hebben een solide onderliggende operationele marge kunnen handhaven door op kosten te besparen."
"In Nederland kwam het lage consumentvertrouwen tot uiting in een vertraging van de marktgroei. De transacties bleven stabiel, al waren de boodschappenmandjes minder vol. De consument is in toenemende mate op zoek naar waarde, iets dat dit kwartaal invloed had op onze resultaten. De onderliggende operationele marge bleef stabiel ten opzichte van vorig jaar."
"We blijven ons houden aan onze 'Reshaping Retail' strategie en zullen blijven investeren in groei, zowel op bestaande als nieuwe markten. Onze online activiteiten blijven sterk groeien, zowel in food als non-food en we blijven ons netwerk van ophaalpunten uitbreiden, voornamelijk in de VS. Albert Heijn zal eind 2013 de helft van de 82 overgenomen winkels van C1000 en Jumbo om hebben gezet tot Albert Heijn en is bezig met uitbreiden naar België."
"Onze investeringsruimte blijft groot en we hebben een efficiënte kapitaalstructuur. Zo'n 30% van ons programma waarin we voor €2 miljard aan aandelen terugkopen, is voltooid. Daarnaast zal, onder voorbehoud van goedkeuring van de aandeelhouders, een kapitaalteruggave van €1 miljard plaatsvinden tezamen met een reverse split (het samenvoegen van aandelen, waardoor de waarde per aandeel hoger wordt). We blijven een balans zoeken tussen het investeren in winstgevende groei en kapitaalteruggave aan onze aandeelhouders. Zo komen we steeds dichter bij onze doelstelling voor de kapitaalstructuur."
Voor meer informatie:
www.ahold.com