Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hofleverancier Marks & Spencers

Ben Dor ontwikkelt rassen om rekening mee te houden

Het Israëlische Ben Dor Fruits and Nurseries exploiteert 400 hectare steenfruit, exporteert 60% van de opbrengst en weet zich daarmee verzekerd van een plekje op de internationale fruithandel. Zoals veel andere bedrijven heeft Ben Dor echter te kampen met concurrentie uit lage lonen-landen, en moet de onderneming zich dus blijven vernieuwen om de markt onderscheidend tegemoet te treden.


Ronit Genigar en Ilana Shabtai van Ben Dor

Ben Dor, opgericht in 1983, heeft een eigen kweekprogramma. Een van de kwekers, Ido, gelooft dat het ontwikkelen van nieuwe rassen een manier is om boven de concurrentie uit te steken. De Spaanse en Italiaanse concurrenten, om er maar een paar te noemen, hebben het logistieke voordeel dichterbij de Europese afzetmarkten te zitten, "en een vernieuwend en superieur product geeft ons net de voorsprong die we nodig hebben."


Het perenras Red Druz

"Ons kweekprogramma maakt ons bedrijf uniek," zegt Ido. "We hebben hogere arbeidskosten en hogere transportkosten, dus we kunnen niet overleven met alleen de verkoop van normale producten." Ben Dor ontwikkelt nieuwe steenfruitrassen op eigen velden in Israël, maar het heeft ook een programma in Zuid-Afrika en test nieuwe rassen in Californië, Spanje, Portugal, Italië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Ben Dor levert jaarrond aan supermarkten en een wereldwijde teelt zorgt ervoor dat er altijd productie voorradig is. 


Een pruim in de vorm van een mango

"Dat zorgt natuurlijk voor de nodige uitdagingen," zegt Ido. "Sommige gewassen doen het op de ene locatie goed en op de andere locatie niet. Ook heb je op het ene continent weer andere ziekten en plagen dan op het andere." Niettemin stelt deze diversiteit het Israëlische bedrijf in staat om klantspecifiek te telen. Het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, neigt naar een voorkeur voor zacht, vlezig fruit, terwijl de consument in Israël liever knapperig fruit heeft met een hoog suikergehalte. "Vroeger richtten we ons op grootte," zegt Ido. "Nu gaat het vooral om smaak."

De setup is vooralsnog succesvol en heeft op de Britse Eilanden geleid tot contracten met de grotere retailketens. 


De koeling zit vol met verrassende nieuwe soorten. 

"We werken nu al 27 jaar met Marks & Spencer," vertelt Ido. "We werken ook samen met andere Britse supermarkten. Natuurlijk is het soms zwaar om aan de hoge specificaties van deze retailers te voldoen, maar het is zeer de moeite waard." De samenwerking met Britse retailers heeft zeker bijgedragen aan het succes in de afgelopen jaren en heeft Ben Dor in staat gesteld de crisis buiten de deur te houden. 

"Onze grootste bedreigingen zijn de stijgende kosten en de wisselkoersen," laat Ido weten. "Er zal altijd concurrentie zijn, maar zolang we blijven ontwikkelen en vernieuwen, zitten we, denk ik, goed. Zonder goed product is het lastig concurreren."


Meer informatie:
Ben Dor fruits & nurseries
Tel: +972 469 311 61
ben-dor@usa.net
www.bendorfruits.com
Publicatiedatum: